Mikkelin Möyhentäjä: Polttaa Maaherrankatu kuuma — älkää nyt hyvät yrittäjät laukalle lähtekö mokoman asian takia!

Mikkelin Möyhentäjä hämmästelee kovin periaatteellisen kuuloista vastarintaa, jota Maaherrankadulla kesällä toteutettava liikennekokeilu on saanut osakseen.

Anssi Mehtälä
Anssi Mehtälä

Pitkin talvea on keskusteltu Mikkelin vetovoimatekijöistä.

Keskustelu voidaan lopettaa. Se keskeinen magneetti taisi löytyä.

Vetovoima on niissä parissakymmenessä pysäköintipaikassa, jotka sijaitsevat Maaherrankadulla, Akselin ja Stellan välisellä korttelin mittaisella katuosuudella.

Johtopäätökseen olen päätynyt seuraillessani tämän viikon keskustelua.

Se ryöpsähti valloilleen, kun Länsi-Savo kertoi hankkeesta, jolla on ensi kesänä tarkoitus koeponnistaa hieman jalankulkija- ja pyöräilijäystävällisempää pätkää Mikkelin ytimessä.

Tehdään ensin selväksi kaksi asiaa.

1) En halua arvostella yhtään ainutta keskustan kivijalka- tai muutakaan yrittäjää. Heille on taattava kaikki mahdolliset menestymisen edellytykset.

Joista merkittävin on muuten edelleen se, että mikkeliläiset ostavat yrittäjien tuotteita ja palveluja. Vaikka siihen kauppaan joutuisi 50 metriä kävelemään.

2) Olen yksityisautoilun vankkumaton kannattaja. En tykkää pyöräilystä, koska siinä tulee hiki enkä käytä julkisia kulkuneuvoja, koska niissä on muita ihmisiä.

Arvostan oman autoni yksityisyyttä ja sitä, että voin huudattaa Sladea tai Kissiä ihan niin kovaa kuin huvittaa. Ei minun silti pidä päästä autollani joka paikkaan.

Mikkelin keskusta on minusta hyvä. Voin ajaa toriparkkiin tai johonkin maanpäälliseen parkkiin ja jättää sen siihen.

Sitten voin kävelemällä sukkuloida asioillani (tai ilman asiaa) sinne minne jalat vievät. Se on nopeampaa kuin puikkelehtia autolla. Niin pieniä ovat välimatkatkin, että välillä voi vaikka viedä painavimmat tavarat autoon ja jatkaa kulutusjuhlaa.

Tämä on minusta toimivan keskustan idea.

Olen ymmärtänyt, että toriparkin keskeiset taustahahmotkin miettivät aikoinaan homman niin, että siitä paikasta x pääsee kätevästi jalan paikkoihin y, z, å, ä ja ö.

Kun ei Mikkelissä mistään ole pitkä matka mihinkään.

Maaherrankatu-keskustelun perusteella voisi kuitenkin ajatella, että keskustan yrittäjät näkisivät mieluummin keskustan, jossa jokaiseen kauppaankin voisi ajaa autolla sisään. Tai vielä mieluummin traktorilla jossa on hankmo perässä.

Muuten en voi ymmärtää porua siitä, että hetkeksi aikaa yhdeltä korttelinväliltä viedään muutama parkkipaikka pois.

Siis ei kaikkia. Ainoastaan osa niistä paristakymmenestä.

Eikä autoilua rajoiteta millään tavalla. Hieman saattaa hidastamaan joutua. Menikö tämä nyt varmasti kasettiin ihan kaikille?

Mikkelissä on tunnetusti kaikenlaista säätöä meneillään, etenkin talouspuolella.

Mutta ei täällä silti tarvitse jäädä luettelemaan tehtyjä virheitä ja etsimään syitä sille, miksi mikään ei kuitenkaan ikinä onnistu.

Pitää koettaa viritellä kaikenlaista. Maaherrankadun kokeilu on juuri sellainen viritys, joka ehdottomasti ansaitsee tulla kokeilluksi.

Sittenhän se nähdään. Jos ei toimi niin sitten ei toimi. Ei se sen kummempi asia ole. Ei ainakaan mikään viidennen kolonnan tai kommunistien salajuoni.

Tässä rintamassa pitäisi minusta yrittäjienkin olla.

Eikös heidän pitäisi olla uudistushenkistä ja innovatiivista porukkaa? Ja nähdä uhkien sijaan mahdollisuuksia?

Olen sen verran vanha että muistan millainen Mikkelin keskusta oli silloin kun läpikulkuliikenne raskaine ajoneuvoineen jyräsi pitkin Maaherrankatua ja Porrassalmenkatua.

Senkin muistan kun Hallituskadulla suhattiin autoilla.

Tästä syystä Mikkelin kaupallisen keskustan paraatipaikat olivat tuolloin täynnä autokauppoja, varaosaliikkeitä, autohuoltamoita ja bensa-asemia.

En halua tuollaisia aikoja takaisin. Ne kuuluvat ihan toisenlaiseen, onneksi jo taakse jääneeseen liikenne- ja kaupunkikulttuuriin.

Sen perään ei kannata kenenkään itkeä.

Maaherrankatu on hyvä koeponnistaa siksikin, että niillä nurkilla hengaileminen saattaisi muistuttaa useammalle mikkeliläiselle, että kulman takana keidas nimeltä Kirkkopuisto.

Se pitäisi saada paljon paremmin osaksi Mikkelin keskustaa. Elävämpään ja aktiivisempaan käyttöön muillekin kuin narkkareille ja pussikaljaporukoille.