Kolumni: Itkusta tuli rohkean miehen merkki — Tunteiden tyrkytys syrjäyttää järjen äänen ja faktat

Miehen julkinen itku, someraivot ja populismin suosio ovat merkkejä siitä, että olemme siirtymässä tunteiden aikakauteen. Samalla järjen käyttöä on alettu vähätellä, väittää Länsi-Savon kesätoimittaja Tero Ponto.

Miehet eivät itke, oli perinne johon pikku poikana kasvoin. Tätä ei tarvinnut ääneen sanoa. Periaatteen omaksui seuraamalla uroksia ympärillään.

Isäni ei itkenyt, ei edes päissään. Mitä nyt joskus vanhana ukkona saattoi sipaista kankaisella nenäliinalla silmäkulmaansa ankarimman liikutuksen hetkellä.

Somessa eli epäsosiaalisessa mediassa tunteet ovat ottaneet selkävoiton järjestä.

Jos joku mies lapsuudessani itki, hän oli hulluna tai humalassa tai sitten kumpaakin.

Olin kymmenvuotias, kun koulun takapihalla tappelussa tuli turpiin ja purskahdin itkuun. Pahinta oli, että kaverit näkivät sen. Tätä kirjoittaessani tunnen poskieni punehtuvan häpeästä.

Aikuisena en itkenyt kolmeenkymmeneen vuoteen, en edes kännissä. Itku palasi toipuessani masennuksesta. Edelleen pidän itkuni itselläni ja lähipiirilläni. Se ei kuulu julkisuuteen tätä kolumnia lukuunottamatta. Myönnän olevani vanhanaikainen, koska nykyään itkemisellä ja tunteilla elvistellään.

Stubbin rohkeat kyyneleet

En tiedä, milloin tapojen ja kulttuurin muutos tapahtui. Mutta jo muutaman vuoden miesartistit ovat vollottaneet Vain elämää -ohjelmassa kuin konsanaan karjalaiset itkijänaiset.

Alexander Stubb soperteli ja nyyhkytti puheessaan hävittyään kamppailun kokoomuksen puheenjohtajuudesta. Media ylisti sankaria rohkeudesta. Kekkosen ajan lapsena jouduin ymmälle. Kameroiden edessä kyynelehtivä Urkki olisi ollut mahdottomuus.

Tunne myy mediassa

Entistä enemmän media kertoo tarinoita, koska ne herättävät tunteita ja tunteet myyvät. Etsitään tunteikkaita aiheita, ja tavallisetkin uutisaiheet kerrotaan tarinallisesti ja ihmisten kautta.

Erään helsinkiläisen kaupallisen verkkolehden jokaisen jutun perässä on tunnekaruselli. Lukija voi sen 20 tunteesta tökätä sitä tunnetta, jonka juttu herätti ja tarkistaa, mitä muut ovat vastanneet.

Some, tunnekuohujen liukuhihna

Somessa eli epäsosiaalisessa mediassa tunteet ovat ottaneet selkävoiton järjestä. Kuohahdukset seuraavat toistaan. Niitä ruokitaan ja ne jalostetaan raivoksi ja vihaksi.

Somesta räävittömyys leviää arkeen. Hyvät tavat ja käytös alkavat olla niin eilisiä. Torilla toisella kymmenellä oleva nulikka huutaa minulle:” Vittu, pappa anna vitonen!”

En anna vitosta. Pakotan itseni tyyneksi. Aito tunne yllyttäisi opettamaan käytöstapoja kädestä pitäen, mutta minä vain nuhtelen. Tiedän tämän turhaksi, sillä röyhkeissä sinisissä silmissä minua katsoo tulevaisuus.

Olen viimeinen ihminen kieltämään sen, että tunteet ohjaavat omaani ja muiden käyttäytymistä. Puhtaan järjen varassa päätämme aika vähistä asioista.

Populisti ei faktoista välitä

Lajikehityksellisesti tunteet periytyvät matelijoilta. Ihmisen ominaislaatu on isojen aivojen kuorikerroksessa ja otsalohkossa, joiden avulla tunnistamme tunteitamme ja säätelemme käyttäytymistä. Sivistynyt ja järkevä ihminen ei ole tunteidensa ja vaistojensa vietävissä.

Tunteen korostaminen syrjäyttää järjen ja faktat, minkä avulla massat saadaan omaksumaan vaikeisiin ongelmiin yksinkertaisia ja vääriä ratkaisuja. Tämän mukaisesti uskonnolliset ja poliittiset populistit ovat aina toimineet. Valitettavasti resepti toimii yhä.

Suuri populistinen johtaja vakuuttaa tekevänsä kansakunnasta jälleen suuren. Kansakunnan jäsenenä saa tuntea voimaa, ylpeyttä ja turvaa. Vapaus ja sivistys, mitä niillä tekee.

Kirjoittaja on Länsi-Savon kesätoimittaja

Kommentoi artikkelia

Jos haluat kommentoida nimettömänä, voit tehdä sen seuraavasti:
Kirjoita nimimerkkisi Nimi-kenttään, valitse Kommentoin mieluummin vieraana -kenttä ja lisää sähköpostiosoitteesi sähköpostikenttään. Sähköpostiosoite ei näy kommentoinnin yhteydessä. Voit myös kommentoida rekisteröityneenä luomalla tilin Disqus-palveluun tai kirjautumalla kommentointiin esimerkiksi Facebookin tai Twitterin avulla.

Lue kommentointiohjeet