Kommentti: Karmiva puhelu säikäytti – Kukaan ei uskaltanut puuttua häiriköivien naapureiden käytökseen

Kynnys puuttua naapureiden käytökseen on iso, vaikka heidän häiritsevä elämänsä haittaisi jo omaa elämää.

Mari Koukkula

Kommentti: Karmiva puhelu säikäytti – Kukaan ei uskaltanut puuttua häiriköivien naapureiden käytökseen

Etkö sä tajua että ne katkoo mun jalat, ne katkoo sun jalat, ne katkoo meidän naapureidenkin jalat!

Muistan ikuisesti erään joulukuisen illan ensimmäisessä omassa vuokrakodissani. Istuin sohvalla ja katsoin televisiota, kun ohuen ulko-oven läpi alkoi kuulua kovaäänistä puhetta.

Ovisilmästä näin, että naapurissa asuva nuori mies puhui puhelimessa ja istui rappukäytävässä.

— Etkö sä tajua että ne katkoo mun jalat, ne katkoo sun jalat, ne katkoo meidän naapureidenkin jalat!

Puhelu oli karmiva, mutta en ollut yllättynyt sen sisällöstä. Olin koko kyseisessä kerrostalossa asumiseni ajan seuraillut epämääräistä huumeporukkaa, joka lappasi sisään ja ulos asuntoon mitä ihmeellisimpiin aikoihin.

Kovaäänistä mölyä lähti arki-iltaisinkin. Välillä omaankin ovipuhelimeeni soitettiin ja ovikelloa rimputettiin keskellä yötä, mutta en koskaan avannut ovea. Tiesin kyllä, että vieraat eivät olleet minulle.

Puhuimme muiden naapureiden kanssa tilanteesta. Osa pelkäsi, toisia ei kiinnostanut. Kukaan ei kuitenkaan uskaltanut puuttua tilanteeseen.

Muiden naapureiden turvallisuudentunteen takia olisin toivonut, että porukka olisi saatu asunnosta ulos nopeasti. Tapahtumien aikaan olin vasta täysi-ikästynyt ja asuin ensimmäisessä vuokra-asunnossani, joten en ajatellut, että tilanne olisi ollut mitenkään outo.

Nyt jälkikäteen olen miettinyt, että eihän se varmaankaan normaalia ollut, että ennen asunnosta poistumista vilkaisin yleensä ovisilmästä, mitä rappukäytävässä tapahtui.

Kynnys puuttua naapureiden käytökseen on iso, vaikka heidän häiritsevä elämänsä haittaisi jo omaa elämää. 

Naapurit saivat lopulta häädön tammikuussa maksamattomien vuokrarästien takia. Heidän vuokrasopimuksensa oli irtisanottu, mutta heitä ei saatu ulos asunnosta välittömästi.

Sillä aikaa he laittoivat asunnon kirjaimellisesti palasiksi. Seinät olivat mustat tupakan tumppaamisesta ja lattiamatot oli revitty irti.

Luetuimmat