Kommentti: Mikkelin huoli-ilmoitussysteemi on malliesimerkki toimivasta digitalisaatiosta — tekniikka voidaan alistaa myös inhimillisyyden palvelukseen

Anssi Mehtälä
Anssi Mehtälä

Digitalisaation käsite ja varsinkin digitalisaation mukanaan tuomat hyvät asiat saattavat joskus hahmottua heikosti. Mikkelissä käytössä oleva huoli-ilmoitusjärjestelmä on kuitenkin loistoesimerkki siitä, millaisia hyötyjä saadaan siitä, kun se paljon parjattukin digitalisaatio valjastetaan inhimillisen toiminnan työkaluksi. Hyvän puolelle, konkreettisesti.


Palamattomat katuvalot, kaupan vihreät perunat tai naapurin jouluvalot ovat asioita, joista voi, ja on ihan suotavaakin olla, yhteydessä siihen tahoon, joka voi asialle tehdä jotakin. Kontakti löytynee useimmiten aika vaivattomasti, puhelimella, sähköpostilla tai vaikka ihan naamakkain.
Lähimmäisen vointi on jo ongelmallisempi ja yksityisempi asia. Toisten asioihin puuttumisen kynnys on ainakin meillä kaupunkilaisilla aika korkea. Eikä aina edes tiedä, mihin pitäisi olla yhteydessä. Niin, että varmistuisi että se joku ehkä kaipaa apua, sitä todella saa, jos tarvitsee. Hyvä, kun netti auttaa tässä asiassa.

Huoli-ilmoitus voi joskus olla aiheetonkin. Turha se ei kuitenkaan koskaan ole. Sen tekeminen osoittaa, että on kiinnostunut siitä, mitä toiselle ihmiselle kuuluu. Tämä jos mikä on edistystä tekniikan kautta. Menetelmää voisi laajentaakin; esimerkiksi lastensuojelun puolella tällaiselle voisi olla tilausta.

Anssi Mehtälä

Anssi Mehtälä

Luetuimmat