Lukijalta: Kouvolan pussinperä on oikaistava, kun Itärata rakennetaan

Vaalit ovat nostaneet esiin Itärata-hankkeen, eli nopean ratayhteyden Helsingistä suoremmin itään.

Hanke nopeuttaisi huomattavasti Pietarin ja ehkä myös Savon radan liikennettä.
Itärata on kannatettava asia.

Sen toteutuksessa tulisi ottaa huomioon Kouvolan ”pussinperä”, jossa Savon suunnan junat joutuvat kääntymään. Se vie paljon aikaa.

Itärata tulisi suunnitella siten, että Kouvolaan syntyy kolmiorata eli oikaisu Savon suuntaan. Se edellyttäisi toista asemaa Kouvolan länsipuolelle.

Siinä Savon suunnan junat pysähtyisivät mennen tullen normaalisti muutaman minuutin verran. Aikaa säästyisi ainakin 20 minuuttia kun ei tarvitse käydä kääntymässä.

Kouvolan keskustan länsipuoli Kymijoen itäpuolella mahdollistaa kolmioradan.

Nykyisen radan ja uuden itäradan liittymä on varmaankin tehtävä eritasoisena, joten Savon suunnan kolmiorata uusine asemineen voisi vaikkapa ylittää nykyiset Kouvolan länsipuolen kaupalliset alueet, jos ei maan pinnalta löydy sopivaa uraa.

Maakuntakaavassa kiistelty Lahti—Heinola—Mäntyharju-väylävaraus voitaisiin tarpeettomana unohtaa Kouvolan kolmion jälkeen.

Toki Kuopion Sorsasaloon suunniteltu puunjalostuksen jättitehdas vaikuttaa sekin. Jos ja kun tehdas toteutuu ja halutaan ilmaston takia kuljettaa raiteilla, on Savon rata tehtävä kaksirataiseksi Sorsasaloon asti, ainakin.

Kouvolan uuden länsiaseman ja nykyisen aseman välillä olisi tarvittava sukkulaliikenne busseilla tai pikkubusseilla.

Paikallisjunat pohjoiseen voisivat käyttää entistä Savon radan alkupäätä Kouvolassa.

Uusi asema helpottaisi Kouvolan uuden matkakeskuksen suunnittelua – siitä ei tarvitsisi tehdä kaiken nielevää.

Heikki Harjunmaa
Mikkeli