Mielipide: Tehdään kansi Mikkelin ratapihalle

Länsi-Savossa 6.10. oli laaja artikkeli Mikkeli suojelukohteista ja rakennuksista.

Kuvalla vahvistettuna todettiin satama-alueen varastomakasiinit arvokkaiksi kohteiksi. Niiden arvoa en lähde määrittelemään, mutta mitään muinaismuistoja, joita laki suojelee, ne eivät ole.

Taannoin oli joku kehitetään Mikkeliä -ryhmä, joka kyseli kaupunkilaisilta ideoita ja innovatiivisia ehdotuksia Päämajakaupunkimme kehittämiseksi.

Kirjoitin silloin seuraavan kommentin ja rakennusesityksen:

On todettava tosiasia, että rautatieasema ratoineen ja vanhoine varastomakasiineineen on kaupunkimme kalleimmalla tontilla ja asemakaavallisesti tärkeimmällä paikalla.

Ratoja ja asemaa tuskin voidaan siirtää, eikä ole tarvettakaan. Makasiiniröttelöt voidaan purkaa. Ongelma on, että ydinkeskustan ja sataman erottavat edellä kerrotut asiat. Mikkeli haluaa varmasti jatkossakin olla Saimaan rannan kaupunki.

Ratkaisuksi esitin koko ratapihan kattamista betonipilari- tai laattarakenteella Savilahdenkatu ja nykyisen kävelysillan väliseltä alueelta. Tämäntyyppinen rakentaminen on vielä rakennusteknisesti halpaa. Näin yhdistyisi sataman alue ydinkeskustaan.

Kannelle voitaisiin rakentaa kaupunkilaisten viihtyisä oleskelupiha leikkipuistoineen ja kojuineen.

Kannen sataman puolelle nykyisten makasiinien kohdalle tulisi matalahkoa asuin- ja ehkä myös liikerakentamista siten ettei Graanilta päin katsottuna kaupunkimme kaunis silhuettikuva tärvelly.

Näin myös satama-alue tulisi perustellisemmin uudistettua, muistaen että laivat ja veneet kuuluvat satamaan.

Mikkelistä tulisi upein tai ainakin upea satamakaupunki.

Matti Paajanen

Luetuimmat