Lukijalta: Mikkelin on edistettävä oikorataa ja rakennettava Viitostien varrelle lähiruokamyymälä turistirysäksi

Mikkelin päättäjät ja virkamiehet ovat koonneet aineistoa Mikkelin tulevan elinvoiman kehittämiseksi.

Mikkelin päättäjät ja virkamiehet ovat koonneet aineistoa Mikkelin tulevan elinvoiman kehittämiseksi.
Asia on haasteellinen, koska menolipun ostajia on enemmän kuin menopaluun ostajia ja kuolleita on enemmän kuin syntyneitä. Maakunnan ja Mikkelin väkimäärä vähenee. Viitostiellä ja rautateillä ohi ajavien määrä kasvaa eikä lentoliikentelle lähiaikoina näy merkittävää lisäkäyttöä.

Liikenneyhteydet ovat kuitenkin ratkaisevassa asemassa. Olen kuunnellut erityisesti Mikkelin ulkopuolisten näkökantoja Mikkelin kehitysmahdollisuuksista. Kysyessäni oikoradasta, vastaajat ovat pitäneet sitä erittäin merkittävänä. Paitsi liittymistä pääkaupunkiseudun työssäkäyntialueeseen, se mahdollistaisi Helsingiin tulevien matkailijoiden vierailumahdollisuuden Mikkeliin.
Tätä mahdollisuutta kannattaisi ajaa, sillä edellä esitetyn lisäksi sillä on aluepoliittisia, kaavoituksellisia ja asumisen kustannuksiin sekä kiinteistöjen arvoihin liittyviä vaikutuksia. Tuemme myös tärkeää kilpailuetuamme, puhdasta vettä ja luontoa.
Olen kuitenkin hämmästynyt kauppakamarin nihkeästä, jopa kielteisestä suhtautumista oikorataan. Raideliikenne oli pois kokonaan heidän liikenteellisistä linjauksistaan ja vaikutus on näkynyt maakunnan välinpitämättömänä suhtautumisena.

Digitaalinen Mikkeli voisi muuttua rahaksi valtakunnallisella ja eurooppalaisella nettikaupallaan.



Viitostie Mikkeliin on kunnostettu, olisi tärkeää ettei helpottunut ohiajo vähentäisi Mikkelissä asioivien määrää. Osayleiskaavassa tulee huomioida Viitostien satamalahden ja Kenkäveron alueen pysäyttäjä, joka ohjaisi osan pysähtyjistä Mikkelin keskustaan ja toisi työpaikkoja ja myönteistä imagoa.
Parhaiten tehtävään sopisi ”Rysä-hanke”, maakunnallinen lähi- ja luomuruoan myynti- ja markkinointiyksikkö, joka keräisi tieltä satoja tuhansia ihmisiä, joista osa tulisi keskustaan ja Kenkävero ja Mikkelipuisto saisivat merkittävän asiakaslisäyksen. Myös matkailulle ”Rysä” olisi mainio kohde.
Digitaalinen Mikkeli voisi muuttua rahaksi valtakunnallisella ja eurooppalaisella nettikaupallaan. Avautuisi merkittäviä uusia markkinoita  alueelliselle ruokatuotannolle ja matkailuyrittäjille. Paljon vatuloidulle Mikseille tulisi antaa konkreetisia tehtäviä, kuten ”Rysä-hankkeen” jatkoselvitys, hankkeesta kiinostunut yrittäjäpohja, investorit ja kaavoitus.

Osayleiskaava ja ”Rysä” ovat omissa käsissämme. Oikorataan tarvitaan yhteistyötä Savon radan varrelta ja samaan suuntaan työstämistä yhteiseksi eduksi. Kummassakin hankkeessa tulisi huomioida yhteinen etu eikä yksittäisten yritysten reviirien suojelu. Pitää olla parempi, notkeampi ja päättäväinen sekä erilainen kuin muut. Silloin olemme kiinnostavampi paikka käydä ja asua.

Raimo Heinänen
varapuheenjohtaja, konserni- ja elinvoimajaos, kaupunginvaltuutettu (ps.)
Mikkeli

Kommentoi artikkelia

Jos haluat kommentoida nimettömänä, voit tehdä sen seuraavasti:
Kirjoita nimimerkkisi Nimi-kenttään, valitse Kommentoin mieluummin vieraana -kenttä ja lisää sähköpostiosoitteesi sähköpostikenttään. Sähköpostiosoite ei näy kommentoinnin yhteydessä. Voit myös kommentoida rekisteröityneenä luomalla tilin Disqus-palveluun tai kirjautumalla kommentointiin esimerkiksi Facebookin tai Twitterin avulla.