Mielipide: Onko meistä tullut automatisaation orjia?

Mistä maksamme tänä päivänä, kun olemme rakentaneet yhteiskunnan toiminnan suurelta osin digihuumassa.

Olisi kai hyvä todeta, että toimintojen automatisointi on hyvä renki, mutta huono isäntä.

Merkittävä osa palveluiden kustannuksista muodostuu nykyisin automatisoinnista. Kun henkilöstökuluja on pyritty keinolla millä hyvänsä karsimaan, olemme sitoutuneet maksamaan palvelujärjestelmien kuluista.

Valtiovaltakin on ohjannut säädöksillään kustannusten kasvua lisääviin toimenpiteisiin, kun kiireellä, ”ollaksemme kehityksen etunenässä”, on tehty asetuksia, joilla meidät ohjataan monikansallisista digipalveluista riippuvaisiksi käyttäjiksi.

Olemme lukeneet uuden tietojärjestelmän kilpailutuksesta, jossa 350 miljoonaa euroa maksavien digijärjestelmien hankinta on sotepalveluiden tuottajilla meneillään.

Hankintahinta ei suinkaan tarkoita kulujen loppusummaa. Siitä vasta alkaa päivitysten ostamisen velvoite.

Henkilöstö, joka oli ennen turvaamassa asioiden hoitamista, on nyt pakotettu osaksi digijärjestelmää.

Palveleeko automatisaatio kaikessa ihmistä, vai olemmeko jo automatisaation orjia ja arvaamattomien kulujen maksumiehiä?

Sotepalveluiden kehittämisen ja uudistamisen lähtökohta on ollut kustannusten vähentäminen. Kuinka ollakaan, kustannusten nousu on pikemminkin sääntö kuin poikkeus, eivätkä syynä ole henkilöstökustannukset vaan muut järjestelmien rakentamiseen ynnä muuhun liittyvät kulut.

Onko näkyvissä mitään järkeenkäypää kustannusten hillintätapaa? Ei varmaan löydy aivan helppoa ratkaisua, kun valta on annettu muille kuin kotimaiselle ja paikalliselle osaamiselle.

Kuinka pitkälle tämä kehitys voi jatkua? Onko meillä enää mahdollisuutta vaikuttaa siihen, että palvelut oikeasti ihmiseltä ihmiselle saisivat sijaa?

Kaikenlaiset sovellukset, vaikka niitä tarjotaan jokaiseen tarpeeseen, eivät kuitenkaan korvaa ihmisen ammattitaitoa ja kohtaamisen tarvetta, kun palveluista on kyse.

Mistä säästää enää, kun ihmiset eivät saa palvelua, joita varten veroja kerätään jokaisesta tuotteesta ja palveluista?

Puhelinpalveluiden kohtuuttoman pitkistä jonotuksestakin maksamme veroa. Silloinkin, kun yhteys lopulta katkeaa automaation todetessa, että palveluun emme saa enää yhteyttä, yrittäkää jonkun ajan kuluttua uudelleen.

Raili Rantanen

Mäntyharju