Lukijalta: Sähkövarmuus horjuu Ristiinassa

Sähkönsaanti karkaa ristiinalaisten verkoista ja Suur-Savon Sähkön taannoinen mainosslogan Älä turroo on naurun aihe.

Lämpimän toukokuun ja kesäkuun aikana on meillä ainakin Lintuniemen alueella ollut pitkiä sähkökatkoja.

Ymmärrämme toki myrskyjen aiheuttamat äkilliset ongelmat ja niiden vaikutukset sähkönjakeluun. Mutta emme voi ymmärtää sähköyhtiöiden ontuvaa tiedotusta katkosten aikana.

Ensin tiedotetaan tekstareilla ja maililla muutamaan otteeseen, mutta sitten tiedottaminen hiljenee kokonaan. Useamman tunnin katkon jälkeen voivat omatkin mobiilit hyytyä ja useilla voi verkkoon kirjautuminen ontua.

Perinteinen soitto 24/7 päivystävään vikapalveluun muistuttaa Alma-median jakelupäivystystä, kun päivän Hesari ei taaskaan tullut; Kaikki asiakaspalvelijamme ovat varattuja, palvelemme teitä hetken kuluttua. Se on 10, 15, 20 tai 30 minuutin kuluttua.

Ja vihdoin, asiakaspalvelijan vastattua, on vastaus ja sen ymmärtäminen täysin soittajan vastuulla eli saattaa ne sähköt (tai päivän lehti) tullakin vielä tänään tai joskus myöhemmin.

Tämän päivän teknologian mahdollisuuksilla ei näin voi asioita hoitaa.

Yhdenvertaisuuden periaatteella meille kaikille kuuluu oikeus maksettujen palvelujen saantiin. Miten sitten sähköautokannan kasvaessa me kuluttajat voimme varmistua että pääsemmekö lähtemään autoillamme töihin tai muualle? Ja miten alueemme yritykset voivat toimia huoletta, jos esimerkiksi juhlatilaisuus menee polvilleen sähkönsaannin vuoksi?

Jotenkin tuntuu naurettavalta että meidän nurkillamme edelleen puidaan jo oikeusasteissakin käynyttä Muurikin rannan asukasriitaa kaavavalituksineen, kun samanaikaisesti meidän sähkönjakelummekin hankaa vastakarvaan.

Jäämme odottamaan alueemme kansanedustajien kannanottoja ja oman piirin valtuutettujen tekoja sen eteen, että mielivaltainen sähkönjakeluun liittyvä häiriökorjaaminen tiedottamisineen saadaan yhdenvertaiseksi.

Sirkka Salenius
toimitusjohtaja emerita, hallitusammattilainen
Ristiina, Mikkeli