Lukijat: Koulun pitää opettaa kriittistä ajattelua

Olemme valitettavan usein joutunut tilanteisiin, jossa opettaja kertoo mielipiteitään absoluuttisena totuutena, kirjoittavat Niina Kovanen ja Anna Pärnänen.

Mikään kirjallinen tuotos, varsinkin mediasta puhuttaessa, ei ole täysin intressitöntä, historiallisesti ja sosiaalisesti arvovapaata. Jopa faktuaalinen tieto on intressien ja arvostuksien värittämää. Kuinka meidän nuoren mediasukupolven on mahdollista erottaa kaiken sen tiedon ja mielipiteiden keskeltä mahdollisimman objektiivinen vastaus kysymyksiimme? Mielestämme tämä on syytä oppia koulussa.
”Erityistä huomiota kiinnitetään yhteiskunnallisen ajattelun taitoihin, kuten monipuoliseen tiedon hankintaan, tiedon ja tilastollisten aineistojen kriittiseen tulkintaan.” Näin sanotaan uudessa lukion opetussuunnitelmassa ja hyvä näin.
Haluaisimme kuitenkin erityisesti painottaa kohtaa aineistojen kriittisestä tulkinnasta: ”osaa muodostaa perusteltuja näkemyksiä arvosidonnaisista ja kiistanalaisista yhteiskunnallisista ja taloudellisista kysymyksistä”.
Vastuu opetussuunnitelman toteutumisesta on ensisijaisesti opettajalla, ja sen vuoksi on tärkeää, että opettaja kykenee perustelemaan kärkkäimmätkin mielipiteensä ja tämän lisäksi tarjoaa vaihtoehtoisia tulkintoja perusteluineen. Näin opiskelija saa parhaan mahdollisen lähtökohdan kriittisen ajattelun harjoittamiseen.
Aiheeseen liittyen myös opettajien oma objektiivisuus opetuksessa on yhä tärkeämmässä roolissa. Opettajien on pystyttävä käymään tunneilla läpi erilaisia yhteiskunnallisia aiheita, esimerkiksi ajankohtaisia poliittisia kysymyksiä. Itseasiassa opettajien täytyisi nimenomaan rohkaista opiskelijoita ottamaan asioista selvää omien mielipiteidensä muodostamiseksi, sen sijaan että asettaa valmiita lauseita opiskelijoiden suuhun.
Itse olemme valitettavan usein joutunut tilanteisiin, jossa opettaja kertoo mielipiteitään absoluuttisena totuutena ja tunnin jälkeen opiskelijat ovat päätyneet käytäväkeskusteluissaan toistamaan näitä nimenomaisia lauseita muille kavereilleen, ilman että ovat itse kyseiseen asiaan tutustuneet.
Opettajan suustahan se tuli, silloin se on totta? Emme missään nimessä halua yleistää tai syyttää ketään, pointtina on vain muistuttaa, että vaikka opettaja kuinka olisi turhautunut esimerkiksi Suomessa tällä hetkellä vallitsevaan poliittiseen tilanteeseen ja kertoisi sen luokalle ääneen, eivät kaikki kykene erottamaan mielipidettä faktasta.
Ja tästä juuri syystä kriittisen ajattelun opetus kouluissa onkin niin tärkeää.

Nina Kovanen
Järvi-Suomen lukiolaiset, puheenjohtaja, Mikkeli

Anna Pärnänen
Järvi-Suomen lukiolaiset, edunvalvontavastaava, Jyväskylä

Osallistu keskusteluun

Jos haluat kommentoida nimettömänä, voit tehdä sen seuraavasti:
Kirjoita nimimerkkisi Nimi-kenttään, valitse Kommentoin mieluummin vieraana -kenttä ja lisää sähköpostiosoitteesi sähköpostikenttään. Sähköpostiosoite ei näy kommentoinnin yhteydessä. Voit myös kommentoida rekisteröityneenä luomalla tilin Disqus-palveluun tai kirjautumalla kommentointiin esimerkiksi Facebookin tai Twitterin avulla.