Mielipide: Esen asiakkaista tulisi fuusion maksumiehiä

Viime päivinä tässä lehdessä on kyllästymiseen asti kirjoitettu Suur-Savon Sähkön ja Etelä-Savon Energian fuusion tarpeelisuudesta maakunnallisena ratkaisuna.

Äänekkäimpinä fuusion puolestapuhujina ovat olleet Suur-Savon Sähköön sidoksissa olevat henkilöt. Viimeisimpänä yhtiön hallituksen puheenjohtaja Janne Laine.

Kaikki energiafuusion puolestapuhujat maalailevat mitä valoisampia mielikuvia fuusion erinomaisuudesta.

Yksikään mielikuvilla pelaava ei anna minkäänlaista vastausta yhteen peruskysymykseen: miten mikkeliläinen Esen asiakas hyötyy fuusiosta?

Vastaaminen on riskaabelia, koska he tietävät, ettei mitenkään. Fuusio tekee Esen asiakkaista lyhyellä aikavälillä uuden yhtiön maksumiehiäi.

Luulevatko fuusiointoilijat, että Esen asiakkaat voisivat säilyttää tulevassa yhtiössä entiset siirtohinnat ja perusmaksut, jotka eroavat tähtitieteellisesti Suur-Savon Sähkön eli Suomen kalleimman Järvi-Suomen Energian siirtohinnoista ja perusmaksusta?

Sellaista sopimusta ei saada aikaan, etteikö hintoja harmonisoitaisi Suur-Savon Sähkön tasolle.

Joka toista väittää, ei ole perillä sosiaalisesta ja ympäristöpaineesta ja yksilön psykologisesta käyttäytymisestä.

Laineen kommenteista jäi askarruttamaan pari asiaa:

Mitä synergiaetuja fuusio toisi tullessaan Esen asiakkaille? Pitääkö heidän odottaa tuomiopäivään asti, että Järvi-Suomen Energia laskee siirtohintoja, ryöstettyään ensin Esen asiakkaita ylisuurilla hinnoilla?

Tällaistäkö ylvästä maakunnallista energiayhtiötä me Esen asiakkaat haluaisimme?

Vastaus on: Ei.

Raimo Jenu

maisteri

Mikkeli