Mielipide: Mitä tapahtuu Mäntyharjun kouluille?

Koulujen jännitysnäytelmä kiihtyy Mäntyharjulla. Kirkonkylän lisäksi mukaan ovat päässeet Toivola ja Yhtenäiskoulu, eikä vaikutuksilta tule välttymään edes lukio.

Paperilla asiat onnistuvat, mutta sujuuko käytännössä?

Kysymyksiin on vastattu, että ensin tehdään päätös ja sitten mietitään toiminta.

Haloo! Hirvittää tämä ihmiskoe, johon laitetaan lapset ja henkilökunta. Kuka pärjää, kuka jaksaa?

Perusteluina yhden koulun mallissa ovat oppilasennusteet ja kunnan talous. Tällä hetkellä lapsia on riittävästi kolmeenkin kouluun.

Raha-asiat taas voi esittää monella tavalla. Riskejä on, mutta suurin riski on näivettää kunta.

Kuntatalouden on tarkoituskin olla niukkaa. Vai onko joskus jouduttu miettimään, mitä runsailla rahoilla tehtäisiin?

Kyläkoulujen lopettaminen on vekkulia matematiikkaa. Etukäteen lasketaan suuret säästöt, muita kohteita ei nytkään tarvitse sivistyspuolen miettiä.

Jälkeenpäin on vaikea sanoa, mitä oikeasti säästettiin. Kuinka paljon Leppäniemen tai Varpasen lakkautukset toivat säästöä?

Kirkonkylän koulun kohdalla perusteluina on käytetty tarvetta päästä eroon kiinteistöistä, yllättäviä rakennuskuluja ja kunnan lainamäärän lisäystä.

Kummallisia perusteluja, kun muistetaan päätökset esimerkiksi Teletalon hankkimisesta, Kisalasta tai Suur-Savon Sähkön osakkeista.

Kunnan nettisivuilla Mäntyharju esitellään kuntana, jonka ”laadukkaat kunnalliset palvelut tuotetaan kuntalaisten osallistumista arvostavan demokraattisen päätöksenteon kautta.”

Adressi, kuulemistilaisuudet, kyselyt, haastattelut. Onko päättäjillä varaa jättää huomiotta ison joukon mielipiteet?

Yhden koulun mallin yksi heikkous on vaihtoehtojen puuttuminen.

Koronavirus on muistutus siitä, että yllättäviä tilanteita tulee. Ehkä harvaanasuttu Itä-Suomi alkaakin tuntua hyvältä asuinpaikalta?

Mahtava uutinen Mäntyharjulle oli lukion hakijamäärä. Lukio toimii erinomaisesti ja sellaisena toivottavasti pysyykin. Eihän pilata tätä mahdollisuutta!

Lukiolle ollaan siirtämässä paljon yläkoulun opetusta. Nyt tunnelma lukiolla on rauhallinen, erilainen kuin yläkoulun käytävillä. Hyvä lukio ja hyvät peruskoulut ovat kunnan vetovoimatekijöitä.

Kirsi Partonen

Kirkonkylän koulun opettaja

Mäntyharju