Mielipide: Pitääkö sähköyhtiön puhua totta?

Olen Järvi-Suomen Energian (JSE) asiakas ilmajohdoilla. Lisäksi pienen mökkikiinteistöni tontin halkaisee JSE:n maakaapeli, josta menee sähkö yhdelle ulkopuoliselle mökkiläiselle.

Koska kaapeli on kaivettu ennen kiinteistöni lohkomista, lähdin vuonna 2015 selvittämään sen siirtomahdollisuutta JSE:ltä. Sieltä kerrottiin, että kaapelin siirtäminen on mahdollista, mikäli olisin valmis siitä maksamaan. Koska kustannusten maksaminen mökkinaapurin kaapelista tuntui hieman epäreilulta, pyysin JSE:ltä kopiota minua sitovasta sopimuksesta. Tästä käynnistyi erikoinen, vuosia kestänyt episodi, jossa erilaisin selityksin sopimusta ei vain kuulunut.

Lopulta sain syksyllä 2018 JSE:ltä kopion mökkinaapurin kanssa tehdystä sopimuksesta ja tunnustuksen, että kiinteistölläni oleva kaapeli on luvaton. Ratkaisuksi JSE lupasi siirron ja linjauksen kokonaan uudesta suunnasta, ilman kiinteistööni kohdistuvaa rasitetta.

Kun sitten syksyllä 2019 siirtoa ei ollut vieläkään tehty (siitä merkkinä kiinteistölläni on edelleen JSE:n "kaapelikaappi"), soitettuani JSE:lle selvisi, että se olikin päättänyt yksipuolisesti luopua siirrosta, minulle siitä mitään ilmoittamatta! JSE:n ratkaisuehdotus olikin nyt lunastuslain mukainen menettely, jossa minä voisin jopa hakea kaapelin aiheuttamasta haitasta kohtuulliseksi arvioitua korvausta Maanmittauslaitokselta ja tämän toimituksen kustannukset JSE lupasi ystävällisesti maksaa.

Olemme lopulta onnekseni vaiheessa, jossa asia on saatu kunnallisen rakennusvalvonnan arvioitavaksi. Sähköyhtiöllä ei ole ollut intressejä hoitaa, selvittää tai edes selittää asiaa. Kertooko sen viivyttely ja vähättely siitä, että kyseessä ei ole JSE:lle minkäänlainen poikkeustilanne?

Sähköyhtiöiden toiminta on ajankohtaisestikin kriittisen keskustelun kohteena. Mikäli JSE:llä merkittävää julkista infraa tuottavana, luonnollista monopolia nauttivana yhtiönä ei ole tavoitteena lain noudattaminen ja lainsäädännön kunnioittaminen, onko yksityinen henkilö aina totaalisesti sen armoilla?

Mikäli se ei puhu totta, kuka haluaisi niin epäluotettavan kumppanin kanssa sopimuksia tehdä? Minä en ainakaan, mutta jos ei ole mitään vaihtoehtoa? Noudattaako se edes itse omia arvojaan? Onko taloudellinen hyöty sen toiminnan keskiössä vai onko sillä tavoitteenaan kuitenkin toimia yleisesti hyväksyttävien, hyvän yritystoiminnan arvojen mukaisesti?

Pitäisikö keskusteluihin sähköyhtiön kanssa aina oman oikeusturvansa takia ottaa juristi mukaan? Miten on Järvi-Suomen Energia?

Kirsi Hämäläinen

Etelä-Savon mökkiläinen ja sähköyhtiön asiakas

Kerava

Uusimmat uutiset