Mielipide: Osaako Mikkelin rakennusvalvonta nähdä, missä kohdin se voisi parantaa palveluaan?

Julkisuudessa on keskusteltu aiheesta, jossa Rahulassa olevat rakentajat olivat joutuneet odottamaan rakennuslupia kuukausien ajan.

Kysymyksessä oli aivan perustason rakentaminen, jonka ei luulisi olevan rakettitiedettä. Jopa laiturin rakentamisen lupaa oli odotettu mielestäni tolkuttoman kauan.

Sanottakoon tähän heti, että itse olen saanut rakennusvalvonnalta hyvää palvelua, josta erityinen kiitos Ristiinan alueella toimivaan Juha Häyriselle.

Kaupunkialueen rakentamisestani alkaa olla jo aikaa, joten siitä en tiedä.

Voi olla, että rakennusvalvonnan johtajan Sari Valjakan kommentti asiasta ei suodattunut oikein ja hänen sanomansa on muuttunut.

Mutta ainakaan tuossa julkisessa debatissa ei ollut mitään pahoittelua siitä, että Mikkelin tapaisen taantuvan kaupungin rakennusluvat viipyvät rakennusvalvonnan pöydillä jopa neljän kuukauden ajan.

Valjakka asettui ns. siilipuolustukseen. Hyvä, ettei keskustelussa syyllistetty rakennusluvan hakijoita.

Virkamies joutuu aika usein esimerkiksi omalla alallani pahoittelemaan tapahtunutta, vaikka mitään virhettä ei olisi tapahtunutkaan.

Pahoitteleminen on ihan hyvä tapa toimia ja ennen kaikkea viestii siitä, että ongelma tiedostetaan ja yritetään ratkaista.

Mikkeli todellakin tarvitsee uudet asukkaansa, jokaisen rakentajan ja jokaisen yrityksen kipeästi tänne, minkä varmasti me kaikki tiedämme.

Meillä pitäisi olla Suomen paras rakennusvalvonta.

Valjakka voisi esittää korjausideansa sen sijaan, että puolustelee rakennusvalvonnan hidasta ja kaikkea muuta kuin asiakaslähtöistä toimintaa noissa esillä olleissa tapauksissa.

Toki varmasti hyvin toimiviakin asioita on, kuten edellä totesin.

Monessa kaupungissa rakennusvalvonnan viranomaisilla on ollut pelottava ja jyrkän virkamiehen maine. Samanlainen kuin aiemmin oli veronviranomaisilla, Alkon myyjillä ja katsastusmiehillä.

Nykyään veroviranomaisilta, Alkon myyjiltä ja katsastusmiehiltä saa erinomaista palvelua, josta voisi ottaa moni kunnallinen instanssi opiksi.

Rakennusvalvonnassa tuntuu olevan ongelmia sähköisen järjestelmän kanssa. Onko organisaatiossa muitakin ongelmia?

Mikkelin etu on joka tapauksessa, että ongelmat tiedostetaan ja korjataan. Tavoitteena voisi olla vaikka Suomen nopeimmin saatavat rakennusluvat.

Meillä voisi ja ennen kaikkea pitäisi olla Suomen paras rakennusvalvonta. Se on tahdon asia.

Heikki Laine

lääkäri

Mikkeli