Lukijalta: Otsikot ruoan halpenemisesta eivät kerro totuutta — on unohdettu se, että ensin ruoan hinta nousi monta vuotta peräkkäin

Otsikoissa on kerrottu ruoan hinnan laskeneen ja, että lasku on hyödyttänyt kuluttajia. Samalla on kerrottu hinnan laskun olleen pois kaupan pussista ja teollisuuden osuuden kasvaneen. Ruoan tuottajien osuus on jatkanut pienentymistään.

Uutisia lukiessa on syytä huomioida hintavertailujen ajankohdat, vuodet 2012 ja 2016. Kyseessä ei siten ole pidemmän aikasarjan tarkastelu, vaan kaksi yksittäistä vuotta. Uutisointi jättää huomioimatta, mitä on tapahtunut ennen vuotta 2012 ja vuoden 2016 jälkeen.

Luonnonvarakeskuksen tutkimusprofessori Jyrki Niemi korostaakin (Ilta-Sanomat 19.12.), että Suomessa ruoan hinta nousi vuosina 2008—2013 ja kääntyi sen jälkeen laskuun. Tämä ei noussut otsikoihin.

PTT:n Maa- ja elintarviketalouden ennuste syksy 2018 -raportista voi nähdä, että elintarvikkeiden hinnat nousivat pelkästään vuodesta 2010 vuoteen 2013 noin 15 prosentilla. Tämän jälkeen hinnat kääntyivät laskuun samaan aikaan Venäjän pakotteiden pudottaessa maatalouden tuottajahintoja.

Samaan ajankohtaan S-ryhmä lanseerasi halpuuttamisen, jossa yhtiö hyppäsi jo alenevien hintojen kelkkaan ja markkinoi tämän omien katteittensa omaehtoisena leikkaamisena.

Lyhyesti kuvattuna kauppa ensin nosti voimakkaasti hintoja, nimesi hintojen laskun halpuuttamiseksi ja sen jälkeen, markkinoiden saavuttaessa tietyn kipurajan, ovat elintarvikkeiden hinnat jälleen kääntyneet nousuun vuodesta 2016.

Vuosia 2012 ja 2016 tarkasteltaessa kokonaiskuva markkinoiden tapahtumista jää vajavaiseksi. Tästä kertovat myös karut uutiset elintarviketeollisuuden heikosta kannattavuudesta, joka käytännössä romahti vuonna 2017.

Tuoreen Luonnonvarakeskuksen tiedotteen otsikko kertoo, että ”Maatalous paransi kannattavuuttaan vuonna 2017”.

Tiedotteen todellinen viesti oli, että ”Tuottojen ja kokonaiskustannusten erotuksena saatava yrittäjänvoitto jäi edelleen negatiiviseksi, noin –24 500 euroon/tila”.

Tätä ei ilmeisesti haluttu nostaa otsikkoon tai kertoa julkisuuteen. Jää epäselväksi, miksi näin?

Maatalouden yrittäjätulosta on hävinnyt vajaassa kymmenessä vuodessa noin miljardi euroa. Osa siitä kuluttajien ja teollisuuden, valtaosa kaupan pussiin.

Edellä esille tuodut otsikot eivät muuta sitä tosiasiaa miksikään.

Vesa Kallio
toiminnanjohtaja
MTK-Etelä-Savo