Pääkirjoitus: Autokaupungin asema horjuu

Autokaupan merkitys alueen työllistäjänä on iso.

Mikkelissä on sulateltu uutista ison autokaupan toimijan Vauhti-Vaunun kaatumisesta. Autokaupan rakenne ja merkkiedustukset ovat aina eläneet, mutta maakuntarajat ylittävän perinteisen yrityksen konkurssi kertoo tavallista painavammin alan nykytilasta.
Markkinointinimen Vauhti-Vaunu takana oleva Saimaa Invest ei kannattanut vuosiin, ja toiminnan jatko on edellyttänyt mittavaa vähemmistö- ja kiinteistöomistajan rahoitusta.
Kyseisessä tapauksessa automerkit jaetaan ripeästi uusille edustajille ja konkurssipesä selvitetään aikanaan, mutta toimialan vaikeudet eivät häviä mihinkään.
Selityksenä ongelmille on pidetty kiiltäviä, maahantuojien vaatimusten mukaan varusteltuja liikkeitä. Investoinnit ovat toki olleet mittavia, mutta syitä on muitakin kuten autokaupan yleinen alavire huippuvuosiin nähden ja ostovoimaisen väen väheneminen paikallisesti. Samalla on täytynyt pitää yllä laajaa tarjontaa, pyrkiä kasvattamaan volyymia ja jouduttaa varastokiertoa.
Alalla on pitkään tapahtunut omistuksen keskittymistä ja vetäytymisiä. Silti kokoisekseen kaupungiksi Mikkelissä on säilynyt kohtuullisen hyvä palvelutarjonta. Se perustuu maakuntakeskuksen asemaan ja siihen, että maahantuojien karttaan jäisi liian isoja aukkoja, jos paikkakunta jätettäisiin kilpailijan pelikentäksi.
Autokaupan merkitys alueen työllistäjänä on iso. Jälkimarkkinat mukaan lukien työpaikkoja on satoja. Käytettyjen autojen kautta toimeliaisuus säteilee varaosaliikkeisiin ja pikkupajoihin asti.
Asema autokaupan keskuksena on mahdollista säilyttää, kun yritykset pitävät kiinni hyvästä palvelusta. Sillä saadaan siivut myös kesäasukkaiden kysynnästä. Paikallistuntemukseen ja kokemukseen perustuva maine on pääosin yhä hyvä.
Mikko Kontti
mikko.kontti@lansi-savo.fi

Osallistu keskusteluun

Länsi-Savo