Pääkirjoitus: Ratatyöt pitää saada käyntiin saman tien — Itärataa odotellessa Savonradalla voisi jo aloittaa nopeutuksen

Sähkövika viivytti perjantaina Savonradalla kulkenutta höyryveturia. Nostalgiavuoron myöhästymisestä sai hauskoja otsikoita, mutta vakavammistakin viivästyksistä on tällä viikolla kuultu.

Tiistaina liikenne- ja viestintäministeri Sanna Marin (sd.) kertoi hallituksen odotetuista panostuksista tulevaisuuden rautatieyhteyksiin. Turun ja Tampereen suuntaan rakennettavia yhteyksiä varten perustetaan toteutettavat hankeyhtiöt. Itäinen Suomi tuupattiin sivuraiteelle odottelemaan uusia selvityksiä.

Vaalien aluspuheissa ja vielä hallitusohjelmassa itärata oli samalla viivalla muiden kanssa. Nyt monessa Itä-Suomen kaupungeissa ihmetellään, miten tässä taas näin kävi.

Yksi syy viivästykselle lienee erimielisyydessä, joka radan linjauksesta on synnytetty. Helsingistä Porvoon kautta Kouvolaan rakennettavan oikoradan kannalla on käytännössä koko itäinen Suomi aina Kainuuta myöten. Kotkan suunnalla linjaus ei kelpaa, vaan rata pitäisi vetää rannikolle. Lahden seudulla taas pelätään Kerava—Lahti-radan merkityksen hiipuvan ja vedotaan Lahden kautta kulkevan yhteyden puolesta.

Nopeat yhteydet ovat elintärkeitä itäisen Suomen tulevaisuudelle. Panostukset raideliikenteeseen ovat tärkeitä ilmaston lämpenemistä hidastaessa. Ratatyöt pitäisi siis saada käyntiin mieluummin pian kuin epämääräisessä tulevaisuudessa.

Sillä aikaa kun ministeriössä selvitellään jälleen itäradan oikeita linjauksia ja hankeyhtiöihin aletaan kerätä miljardeissa mitattavaa rahoitusta, Kouvolan pohjoispuolisilla rataosilla pitäisi ryhtyä jo tekemään.

Nykyisellä Savonradan linjauksellakin matka-aikoja voidaan vielä selvästi nopeuttaa. Näissä pienemmissä parannuksissa kustannukset lasketaan kymmenissä miljoonissa. Mikä parasta hyödyt on saatavissa jo silloin, kun uudet oikoradat pötköttelevät vielä suunnittelupöydillä.