Pääkirjoitus: Tuomio kolhii kiekkobrändiä — Toivakan tapaus velloo avoimena vielä pitkään

Jääkiekkoseura Jukurit on saanut epämieluisaa huomiota jopa valtakunnan mediassa. Toimitusjohtajan ja hallituksen puheenjohtajan tuomio virkamiehen väkivaltaisesta vastustamisesta nousi isoihin otsikoihin.

Jukureiden hallitus näki, ettei käräjäoikeuden ehdollinen vankeustuomio pysäköinninvalvojaan kohdistuneessa rikoksessa ole vielä syy erottaa Jukka Toivakkaa tehtävistään. Peruste oli, ettei tuomio ole lainvoimainen. Ovi käy vasta, jos hovioikeus vahvistaa tuomion.

Hallituksen päätöstä lienee vaikeuttanut Toivakan asema Jukureissa, henkilöityyhän nousu Mestikseen ja Liigaan paljolti häneen. Jos asiaa pohtii vain Toivakan oikeusturvan kannalta, ratkaisua voikin pitää perusteltuna.

Asia muuttuu toisennäköiseksi, kun sitä ajattelee Jukureiden liiketoiminnan ja tulevaisuuden kannalta. Tässä katsannossa ratkaisussa on riskinsä.

Jääkiekko huipputasolla on paljon muutakin kuin, mitä kaukalossa ja katsomossa tapahtuu. Mitä ammattimaisemmin toimitaan, sitä isomman roolin saavat seuran brändi, markkina-arvo ja kiinnostavuus. Kannattaa muistaa, että tuore liigaseura kamppailee huomiosta vähintäänkin kymmeniä vuosia huipulla porskuttaneiden brändien kanssa.

Toivakan saama tuomio on varsin ankara. Se ei brändiä ainakaan kirkasta ja tuskin myöskään lisää yritysten kiinnostusta yhteistyöhön. Myös puheet ja teot yhteiskuntavastuun korostamiseksi joutuvat uudenlaiseen valoon.

Jukureiden vielä lyhyehköllä liigataipaleella erilaisia pieniä kohuja on ehtinyt olla jo useampia, mutta laajuudeltaan tämä vielä jatkuva on selvästi vakavin.

Hyvä ohje maineenhallintaan on vahinkojen minimointi. Pahimpia ovat pitkään vellovat sotkut. Toivakan tapaus viipyy hovioikeudessa vähintäänkin kuukausia. Lainvoimaista tuomiota ei välttämättä saada edes tämän kauden aikana, vaan asia pyörii julkisuudessa vastakin.

Seuraavat otsikot syntyvät parin viikon päästä, kun Jääkiekkoliitto päättää, minkä kannan ottaa varapuheenjohtajansa tuomioon.

Kommentoidut