Pääkirjoitus: Vaihtelu virkistää Mikkelin tarjontaa

Mikkelin palvelutarjontaa on tänä kesänä rikastuttanut poikkeuksellisen suuri määrä erilaisia tilapäisiä eli pop up -kahviloita ja -kioskeja.

Pop up-kesäkioskit ovat vieneet kahvilapalveluja ydinkeskustan ulkopuolellekin, muun muassa Pitkäjärven uimarannalle sekä Kenkäveron festivaalikentälle. Yksi pop up-kahvila on palvellut myös Anttolan Neitvuoren kävijöitä.

Kausiluontoinen yritystoiminta on monella tavalla kannatettavaa.

Yrittäjälle se tarjoaa tilaisuuden testata alalla toimimista tai liikeidean kantavuutta ilman raskaita alkuinvestointeja.

Pop up -kokeiluna alkaneesta liiketoiminnasta voi tulla myös pysyvää. Tämäkin on Mikkelissä jo nähty.

Asiakas hyötyy palvelutarjonnan monipuolistumisesta ja siitä, että kesäkioski tuo parhaassa tapauksessa palvelun lähemmäksi kotia tai työpaikkaa.

Pop up -myymälä voi myös tuoda Mikkeliin sellaista palvelutarjontaa, jota ei kaupunkiin muuten saataisi.

Tästä syystä on toivottavaa, että erilaista pop up -liiketoimintaa nähdään Mikkelissä myös jatkossa.

Kaupunki sekä keskustan kehittämisyhdistys Mikke ry ovat tänä poikkeuskesänä toimineet kiitettävän joustavasti mahdollistaessaan pop up -luonteista toimintaa.

Saman linjan soisi jatkuvan, sillä esimerkiksi Kenkäveron festivaalialueella tuskin nähdään isoja musiikkitapahtumia, ainakaan lähivuosina.

Hyvälle paikalle voidaan kuitenkin keksiä uusia käyttötarkoituksia, kuten tänä kesänä on jo nähty.

Myös torille mahtuu vieläkin enemmän kausiyrittäjiä.

Mikkelin kauppakeskuksissa pop up -myymälät ja muut sesonkiluonteiset liikkeet ovat normaali näky, kun pitempiaikaiset vuokralaiset vähenevät, liiketoiminnan siirtyessä enenevässä määrin verkkoon.

Liiketoiminnassa vaaditaan poikkeusaikojen päätyttyäkin yhä enemmän ketteryyttä ja kekseliäisyyttä. Muutokset ovat nopeita, joskus yllättäviäkin.

Sen takia pop up -ravintolat ja kaupat ovat varmasti tulleet jäädäkseen.