Pääkirjoitus: Veikkaus löysi itsensä suosta

Peliyhtiö Veikkauksen asema on joutunut kovan keskustelun alaiseksi. Yhtiö ilmoitti viikolla pistävänsä mainontansa tauolle, koska sen mainokset ovat herättäneet voimakasta kritiikkiä.

Veikkauksella on Manner-Suomessa monopoli rahapelitoimintaan. Yksinoikeutta perustellaan toisaalta haittojen minimoimisella, toisaalta suurilla tuotoilla, jotka ohjautuvat hyviin tarkoituksiin.

Laki rajoittaa Veikkauksen markkinointia. Mainonta on yhtiölle sallittua vain, jos se ei edistä sosiaalisia, taloudellisia tai terveydellisiä haittoja. Pelaamisen lisääntyminen lisää yleensä aina myös haittoja, joten tarkasti tulkittuna juuri minkäänlainen markkinointi ei olisi yhtiölle hyväksyttävää.

Veikkaus toimii ahtaassa raossa. Verkossa tapahtuva kansainvälinen kilpailu haastaa sitä ankarasti, eli paineita markkinointiin olisi. Jos Veikkaus menettää isommin markkinaosuuttaan, samalla menee kyky tulouttaa rahaa urheilun, nuorison, sosiaali- ja terveysjärjestöjen ynnä muiden tarpeisiin.

Toisaalta pelihaitat ovat vakava yhteiskunnallinen ongelma, joka koskettaa suoraan yli sataatuhatta ihmistä ja epäsuorasti vielä suurempaa joukkoa. Suomalaiset pelaavat kansainvälisesti vertailtuna paljon. Pelaaminen keskittyy vähän koulutettuun ja huonotuloiseen väestöön.

Jos Veikkaus näyttää väheksyvän peliongelmaa, sen monopolin uskottavuus hapertuu käsiin. Jos Veikkaus ei kykene keräämään isoja tuottoja, perusteet monopolille haihtuvat niin ikään. Suo siellä, vetelä täällä.

On helppo sanoa, ettei nykyinen malli toimi. Vaikeampi kysymys on, miten sitä tarkkaan ottaen pitäisi muuttaa. Hätäilemällä voidaan päätyä malliin, jossa tulot saadaan katoamaan, mutta ongelmat vain siirtyvät jonnekin sääntelyn ulottumattomiin.