Pääkirjoitus: Liikennevalvonta sopii robotille – Poliiseja ei kannata käyttää töissä, jotka automaatti hoitaa tehokkaammin

Pääkirjoitus: Liikennevalvonta sopii robotille – Poliiseja ei kannata käyttää töissä, jotka automaatti hoitaa tehokkaammin

Hallituksen esitys uudeksi tieliikennelaiksi annettiin eduskunnalle tällä viikolla.
Monen muun asian ohella se tuo muutoksia liikenteen kameravalvontaan.

Ylinopeuksia valvoviin peltipoliiseihin suomalaiset ovat jo tottuneet. Viime vuosina nopeuskameroita on lisätty paitsi liikenneturvallisuuden, varmaan myöskin valtion-
talouden edistämiseksi.

Monimutkaisessa maailmassa poliisi ei ennätä kaikkialle.

Uudessa laissa valvonnan ehtoja höllätään niin, että rikesakko voidaan lähettää auton rekisterinumeron perusteella auton haltijalle. Nykylaissa sakot ovat henkilökohtaisia, eli paitsi auto, myös kuski pitää aukottomasti tunnistaa. Uusi laki mahdollistaa valvonnan ulottamisen moniin uusin kohteisiin alkaen punaisia päin ajamisesta ja turvavyön käyttämisestä.

Automaattivalvonta on hyvä asia, kun se kohdistuu järkeviin kohteisiin. Kukaan tuskin haluaa Suomesta orwellilaista kyttäysyhteiskuntaa. Jos automaattivalvonnalla voidaan parantaa liikenneturvallisuutta vaikkapa koulujen läheisyydessä tai kaupunkien keskustoissa, se on tervetullutta.

Poliisin tehtäväkenttä on laajentunut ja laajenemassa tavalla, jota emme vielä edes ymmärrä. Maailman digitalisoituminen vie rikoksia verkkoon: terrorismiin pitää varautua, vihapuhetta suitsia, talousrikoksia torjua. Monimutkaisessa maailmassa poliisi ei ennätä kaikkialle.

Automaattivalvonta näyttää toimivan liikenteenvalvonnassa kohtuullisen hyvin. Mitä enemmän rutiininomaisia tehtäviä saadaan siirrettyä konstaapeleilta automaateille ja roboteille, sen parempi. Koulutettujen, ammattitaitoisten poliisien kannattaa keskittyä hoitamaan sitä, mihin robotti ei pysty.