Pääkirjoitus: Asiakkaat ratkaisevat jokapäiväisillä valinnoillaan sekä kivijalkakaupan selviytyjät että verkkokaupan menestyjät

Kivijalkayrittäjiä on helppo kannustaa perustamaan itsekin verkkokauppoja. Murrosvaiheessa syntyy uusia mahdollisuuksia, ja totta kai ne kannattaa hyödyttää. Verkkokaupasta löytyy menestystarinoita, mutta kannattaa muistaa, että enemmän löytyy pieleen menneitä.

Kaupan alan tulevaisuus pompsahti Mikkelissä keskustelunaiheeksi, kun lemmikkiyrittäjä kertoi pistävänsä pillit pussiin. Yrittäjä suivaantui verkkokauppaan, joka vie asiakkaat halvoilla hinnoillaan.
Erikoisliikkeiden yrittäjien tuskaa on helppo ymmärtää. Hinnoilla on paha kilpailla, kun verkkojätit painavat ne minimiin suurilla volyymeillaan ja tehokkaalla verkostollaan. Erikoisliikkeen valtti voisi olla palvelu. Moni asiakas kuitenkin noukki rusinat pullista, eli hakee erikoisliikkeestä neuvot ja sovittaa tuotteet, mutta vie lopulta euronsa verkkokauppaan. Kilpaile siinä sitten.
Asiakkaan kannalta tilanne näyttää toiselta. Jos verkossa on parempi valikoima, edulliset hinnat ja ympärivuorokautinen aukiolo, miksi hän menisi erikoisliikkeeseen? Juuri tässä on kivijalkakaupan kohtalonkysymys.
Osa ihmisistä ei osta verkosta tulevaisuudessakaan, mutta kehitys vie ostokset vääjäämättä yhä laajemmin nettiin. Tästä kaupan murroksesta löytyy todisteita vaikkapa Mikkelin torin reunalta, jossa Anttilan paikalle rakennetaan Essoten palvelukeskusta. Paitsi erikoisliikkeet myös tavaratalot taistelevat olemassaolostaan.
Kivijalkayrittäjiä on helppo kannustaa perustamaan itsekin verkkokauppoja. Murrosvaiheessa syntyy uusia mahdollisuuksia, ja totta kai ne kannattaa hyödyttää. Verkkokaupasta löytyy menestystarinoita, mutta kannattaa muistaa, että enemmän löytyy pieleen menneitä.
Verkossa pärjääminen edellyttää kovin toisenlaista osaamista kuin kivijalassa. Se on yhteistä, että asiakkaiden tarpeet pitää tuntea. Asiakkaat ratkaisevat jokapäiväisillä valinnoillaan, kuinka paljon meillä säilyy kivijalkakauppoja ja myös sen, millaiset verkkokaupat menestyvät.

Timo Laitakari
timo.laitakari@lansi-savo.fi

Osallistu keskusteluun

Länsi-Savo