Pääkirjoitus: Uutta oikorataa odotellessa on aikaa pistää Savon rata kuntoon

Nopeat yhteydet etelään ovat Itä-Suomen kaupungeille elintärkeät. Henkilöliikenteessä rautateiden merkitys kasvaa ja korostuu. Alueen lobbareiden ykköskohde on Helsingin ja Kouvolan välille visioitu oikorata, josta odotetaan tuntuvaa nopeutusta kaikkien itäisen Suomen maakuntien yhteyksiin.

Miljardiluokan hanke kilpailee rahoista monen muun mittavan raideinvestoinnin kanssa. Oikoradan toteutumisen realistisuutta on tässä vaiheessa vaikea arvioida. Kunnolliset selvitykset hyödyistä ja kustannuksista puuttuvat. Hankkeen puolesta kannattaa silti taistella, sillä vastaavaa matka-ajan säästöä on vaikea saada ilman uutta ratalinjaa.

Helsinki—Porvoo—Kouvola-rataa odotelleessa pitää jatkaa työtä myös muiden ratahankkeiden eteen. Etelä-Savon ja etenkin Pohjois-Savon kannalta tuntuvaa hyötyä olisi saatavissa jo nykyisen Savon radan kunnostamisella. Liikenneviraston tuore selvitys kertoo, että Kouvolan ja Kuopion välillä olisi saavutettavissa selviä aikasäästöjä varsin pienin kustannuksin.

Liikennevirasto jakoi Savon radan kohentamistoimet kahteen koriin niiden kannattavuuden mukaan. Ykköskorissa alle kymmenellä miljoonalla eurolla saataisiin Kouvola—Kuopio-välillä matka-ajasta pois neljä minuuttia pikajunilla ja 14 minuuttia Pendolinoilla. Reilun 60 miljoonan euron kakkoskorilla säästöt kasvat kahdeksaan ja 21 minuuttiin.

Kakkoskorissa hintaa nostavat erityisesti melusuojaukset. Jatkoselvityksissä niille on ehkä löydettävissä myös edullisempia tapoja.

Mikkelin kannalta huono asia on, että halvimmat keinot Savon radan nopeuttamiseksi kohdistuvat lähinnä Mikkelin pohjoispuolelle. Toisaalta radan nopeuden kasvu parantaisi myös liikenteen sujuvuutta ja aikatauluissa pysymistä, mistä hyötyisivät kaikki junamatkustajat.