Pääkirjoitus: Kartelliyhtiö syö teillä — KHO:n päätös korottaa seuraamusmaksuja palvelee kuluttajia

Keski-ikäiset muistavat televisiomainokset, joissa kerrottiin, että ”myymälävaras syö teillä”. Viestintäkampanjalla haluttiin muistuttaa, ettei myymälävarkaus ole harmitonta pihistelyä, vaan laskun maksavat tavalliset ihmiset kauppalaskuissaan.

Sama koskee kartelleita. Lasku laittomasta kilpailunrajoituksesta lankeaa yleensä tavallisille ihmisille — jos ei suoraan rahana, vähintäänkin huonompana palveluna.

Kartelli tarkoittaa, että yhtiöt sopivat keskenään vaikkapa tuotteiden hinnoista, markkinoiden jaosta tai ostettavan raaka-aineen hinnasta.

Kun korkein hallinto-oikeus (KHO) korotti linja-autoyhtiöille määrättyjä seuraamusmaksuja takavuosien kartellista, kyse oli suomalaisten kuluttajien kannalta hyvästä linjanvedosta.

Linja-autoala oli pitkään tiukasti säänneltyä. Kun sääntely vapautui, tuomitut yritykset eivät olleet tähän valmiita, vaan ryhtyivät vaikeuttamaan kilpailijoiden pääsyä markkinoille sulkemalla ne ulos Matkahuollon palveluista. KHO:n mukaan kartelli toimi 2010—2015.

Alan kilpailun lisääntymisen hyvät puolet on nyt helppo nähdä. Sekä hinnat että palvelu ovat viime vuosina parantuneet ja matkustaminen lisääntynyt.

EU-jäsenyys tiukensi Suomen kartellilainsäädäntöä. Tottuminen tähän on ollut yllättävän vaikeaa, sillä aika moni kunnianarvoisana pidetty yritys on saanut kartellituomioita.

Kartellien muodot ja kohteet ovat vaihdelleet raakapuun ostosta ”maitosotaan” ja Leipuriliiton antamiin hintasuosituksiin. Mikkelissä muistetaan hyvin myös asfalttikartelli, joka toi kaupungin kassaan myöhemmin tuntuvat vahingonkorvaukset. Suomen ulkopuolella suomalaisyritykset ovat saaneet kartellituomioita vielä paljon lisää.

Tällä hetkellä Kilpailu- ja kuluttajaviraston epäilysten alla on taksiala. Tutkinnassa on, ovatko välityskeskukset toimineet kilpailulain vastaisesti Kela-kyytien suhteen. Ja kukas ne Kela-kyyditkin lopulta maksaa?

Uusimmat uutiset