Puheenvuoro: Suomen velkakello saatiin viimein pysäytettyä

Sunnuntaina saatiin hyviä uutisia. Suomen ei tarvitse ottaa loppuvuodelle suunniteltua 2,2 miljardin lisävelkaa.

Tämä tarkoittaa sitä, että Suomen ulkomaan velka lyhenee ensimmäistä kertaa kymmeneen vuoteen. Kuuluisa velkakello, joka mittaa maamme velan kasvua, on pysähtynyt. Valtion tulot ylittivät menot pitkästä aikaa.

Kun nykyinen hallitus aloitti, Suomi joutui ottamaan velkaa miljoona euroa tunnissa. Lähtötilanne huomioon ottaen maan taloutta on siis hoidettu hyvin tällä hallituskaudella.

Kansan vanha sanonta: ”suu säkkiä myöten” tarkoittaa, että menot on mitoitettava tulojen mukaan ja että velaksi eläminen johtaa ennemmin tai myöhemmin tuhoon.

Nyt pitkästä aikaa eletään suu säkkiä myöten. Se on tehty enemmän tuloja kasvattamalla kuin menoja leikkaamalla.

Hyvä taloudenpito on edellytys hyvinvointiyhteiskunnan ylläpidolle. Tärkeintä on ollut työllisyysasteen nostaminen. Se on onnistunut vientiyritystemme kansainvälisen kilpailukyvyn palauttamisella ja siitä huolehtimisella.

Vaikka hallitus on saavuttanut 72 prosentin työllisyystavoitteensa, jatkossa sitä pitää pystyä vielä nostamaan pohjoismaiselle, noin 76 prosentin tasolle. Tämä edellyttää, että jatkossakin olemme kilpailukykyisiä suhteessa kilpailijoihimme nähden.

Lisävelkaa ei siis tarvita, kun tulot ovat lisääntyneet mm. parantuneen työllisyyden ansiosta, hyvän taloudellisen vireen ja jonkun verran omaisuuden myynnin vuoksi sekä Finnveran maksaessa valtiolle vientiluottoja.

Finnveran velkojen maksu valtiolle ei olekaan ihan pieni. Se on noin 1,4 miljardia, eli reippaasti yli puolet tuosta 2,2 miljardista.

Mediassa kutsuttiin velan maksua yksittäiseksi ja satunnaiseksi tekijäksi. Sitä se ei kuitenkaan ole. Se on rahaa, joka tulee takaisin valtiolle säännöllisesti viennin rahoittamisesta, pääasiassa laivakaupoilla.

Telakkateollisuuden kilpailu maailmalla on raakaa. Kilpailijamme, kuten Kiina, Korea, Ranska ja Saksa, tarjoavat ostajalle halutun laivan lisäksi edullisen rahoituksen. Tuohon kilpailuun Suomenkin telakat ovat joutuneet vastaamaan saadakseen tilauksia.

Suomen etuna on ollut korkea teknologia ja toimitusvarmuus, ei niinkään laivan tai rahoituksen hinta. Rahoitus on kuitenkin tarjottava. Tämän on hoitanut valtion kokonaan omistama Finnvera.

Laivakaupat ovat miljadiluokkaa. Kysynnästä johtuen, vuoden 2016 alussa tuli tarve kasvattaa Finnveran viennin rahoituksen valtuuksia. Oli epäilijöitä, jotka eivät olisi halunneet tehdä sitä vedoten valtion riskin kasvuun.

Tuolloin talousvaliokunnan puheenjohtajana pidin tärkeänä valtuuksien kasvattamista siten, ettei vienti tyrehtyisi.

Luotin järjestelmään, jolla ostajien maksukyky tarkistettiin. Kaikki on mennyt hyvin ja nyt tuota rahaa tulee korkoineen valtion kassaan.

Tulee jatkossakin. Telakkateollisuuden työllisyysvaikutukset valuvat alihankintana koko Suomeen, Etelä-Savoon asti.

Velkaantuminen on siis ainakin toistaiseksi pysähtynyt. Se on hyvä uutinen, sillä meidän velkamme maksajina ovat lapsemme ja lapsenlapsemme.

Kerroin hyvistä uutisista muutaman viikon ikäiselle pojantyttärelleni viikonloppuna.

Rauhallista Joulua ja menestystä kaikille vuonna 2019.

Kaj Turunen
kansanedustaja (kok.)
Savonlinna

Kommentoidut