Saimaa saa viimein uuden jäänmurtajansa – Moottoroidulla irtokeulalla varustettu Calypso pääsee tositoimiin heti, kun kunnon talvi alkaa

Saimaan kanava voidaan tänä talvena pitää auki jopa reilusti helmikuun puolelle

Varustamo Alfons Håkans

Jäänmurtaja Calypsosta odotetaan uutta tehonyrkkiä pitämään Saimaan syväväylää ja rahtisatamia vapaana jäistä.
Jäänmurtaja Calypsosta odotetaan uutta tehonyrkkiä pitämään Saimaan syväväylää ja rahtisatamia vapaana jäistä.

Saimaa saa viimein uuden jäänmurtajansa. Vuosi sitten Calypson tulo peruuntui aivan viime tingassa, ja aluksen rakennusvaiheessa oli omat viivästyksensä.

Saimaan jäänmurrossa alkaa samalla uusi aikakausi, koska jäätä murtavalla irtokeulalla varustettu Calypso yltää 12,6-metrisenä avaamaan yhtä leveän väylän kuin avustettavilla rahtilaivoilla on leveyttä.

Merenkulun asiantuntija Jukka Väisänen Väylävirastosta huomauttaa, että rahtilaivojen kulku jäissä helpottuu huomattavasti, kun ränni on kunnolla auki. Hyöty on selvästi mitattavissa myös polttoaineenkulutuksessa.

Toinen selvä etu liittyy murtajan kykyyn myös aurata jäätä. Sen potkurit pystyvät työskentelemään 360 asteen laajuisesti.

– Se auttaa etenkin Saimaan kanavassa ja rahtisatamien laitureissa siirtämään jäät kauemmas kulkuväylältä.

Calypsoa testataan eri puolilla Saimaata

Jäänmurtotehtäviin Saimaalle on pestattu Calypson rinnalle vanhat tutut Protector ja Meteor. Iso-Pukki on pudonnut pois vahvuudesta.

Calypso ja Protector kuuluvat turkulaisvarustamo Alfons Håkansin laivastoon, Meteor on Rauma-gatan omistuksessa.

Murtajat alkavat saapua tarpeen mukaan porrastetusti ensi viikolla.

Jukka Väisäsen mukaan Protector avaa ensimmäiset väylät syväväylän pohjoisosiin, Joensuuhun ja Siilinjärvelle ja jäänee sinne. Meteorin työmaa on eteläisellä ja keskisellä Saimaalla.

Uutena murtajana Calypso siirtyilee mahdollisimman moniin eri tehtäviin, jotta nähdään, miten se käytännössä pärjää kanavalla ja pohjoisen paksummissa jäissä. Samalla kertyy ajoa, ja miehistön kokemus karttuu murtajasta ja sen suorituskyvystä.

Väisänen oli kesällä tulokkaan mukana koeajossa Turun edustalla Airistolla.

– Avovedessä se pärjäsi mainiosti, ja odotukset ovat korkealla myös sen suoriutumisesta Saimaan jäissä.

Hän arvelee, että talven aikana monet niin kotimaiset kuin ulkomaisetkin asiantuntijat haluavat tutustua tehopakkaukseen, kun se on tositoimissa rännissä.

Talven säitä ei voi ennustaa

Saimaan kanava ja jäänmurtajat ovat valmistautuneet palvelemaan rahtiliikennettä tänä talvena 8. helmikuuta asti. Silloin kanava menee kiinni sulkujen huoltoremontteja varten ja avautuu jälleen maaliskuun puolivälissä.

Laivauskauden lopullinen pituus riippuu säistä ja jäätilanteesta. Ennakkotietojen perusteella rahtauksia riittää ainakin tammikuulle.

Jukka Väisänen ei lähde veikkailemaan talven jäätilannetta. Kauden aloitukseen on varauduttu ensi viikolla, sillä silloin on luvassa pakkasasteita päivin ja öin.

– Pitkästä kokemuksesta tiedän, että sääennuste seuraavalle viikolle on suurin piirtein luotettava. Kahdessa viikossa tarkkuus jo heikkenee, ja koko talvelle ennuste olisi humpuukia.