Kaupallinen yhteistyö | Savonlinnan Oopperajuhlat

Oletko miettinyt pääsi puhki, mitä antaa joululahjaksi? Oopperajuhlien kuplivaan Lepakkoon, riipaisevaan Rigolettoon tai eksoottiseen Ryöstö seraljista -oopperaan saa pääsyliput halvemmalla, kun ne ostaa ennen joulua

Lepakko on yksi maailman kuuluisimmista opereteista. Rigoletto osuu mezzosopraano Anu Ontrosen mukaan suoraan suomalaiseen sieluun. Ryöstö seraljista -oopperassa kuullaan suomalaista bassotaituruutta, kun Petri Lindroos laulaa Osminin roolin.

Wienin Volksoper tuo tällä kertaa Savonlinnaan operetin Lepakko, jonka pukujuhla on kuin suoraan uudenvuoden tanssiaisista.
Wienin Volksoper tuo tällä kertaa Savonlinnaan operetin Lepakko, jonka pukujuhla on kuin suoraan uudenvuoden tanssiaisista.

Lepakon alkusoiton tunnistaa heti, vaikkei tietäisikään, mistä teoksesta se on kotoisin. Maailman yhden kuuluisimman operetin, Lepakon, vauhdikas wieniläisvalssi piirtää kuulijansa mieleen loisteliaan tanssiaissalin ja ylvään tanssiparin liihottelemassa sen tahtiin.

Kauniita pukuja ja kuplivaa menoa on luvassa myös Savonlinnan Oopperajuhlilla ensi kesänä, kun Wienin Volksoper tuo Lepakon, saksalaiselta alkuperäisnimeltään Die Fledermausin, Olavinlinnaan.

— Lepakon musiikkia soitetaan koko ajan konserteissa ympäri maailmaa, ja se on hyvin rakastettua. Tunnetut kappaleet ovat yksi syy, minkä vuoksi musiikkia rakastavat ihmiset vuosi toisensa jälkeen haluavat nähdä koko operetin, kertoo Wienin Volksoperin johtaja Robert Meyer.

Volksoper vieraili Savonlinnassa ensimmäisen kerran vuonna 2015, jolloin se esitti Olavinlinnassa Lehárin Iloisen lesken. Oopperoita, operetteja ja musikaaleja esittävä Volksoper on hyvin perinteikäs musiikkitalo, ja Lepakko on yksi sen ohjelmiston kestosuosikeista.

Kaikenlaisia suhdekiemuroita

Kun Lepakon Suomen ensi-ilta oli vuonna 1876 ruotsalaisessa teatterissa, vain kaksi vuotta operetin kantaesityksen jälkeen, siitä nousi kulttuuriskandaali.

Suomenkieliset ylioppilaat arvostelivat operettia sen sisältämien ”siveettömyyksien” vuoksi ja häiritsivät operetin jokaista esitystä viheltämällä ja taputtamalla äänekkäästi. Jopa poliisit saapuivat valvomaan esitystä, mutta metelöiviä ylioppilaita kukkopilleineen ei saatu kuriin. Lopulta yliopiston sijaiskansleri kielsi Lepakon esittämisen.

Savonlinnassa nähtävän Lepakon näyttämösovituksesta vastaava Robert Meyer tiivistää, mitä Lepakossa tapahtuu.

— Aviomies aikoo pettää vaimoaan, ja aviovaimo aikoo pettää miestään. Aviovaimo oivaltaa miehensä aikeet ja menee valepuvussa tanssiaisiin, joissa hänen miehensä etsii seuraa. Mies ei tunnista vaimoaan ja yrittää iskeä tätä tanssiaisissa. Vasta kolmannessa näytöksessä miehen silmät aukenevat.

Operetin motto on Onnellisia ovat ne, jotka unohtavat. Ja kun operetti päättyy henkilöiden kohtaamiseen vankilassa, kaikki loppuu onnellisesti, sillä väärinkäsitykset ja hairahdukset voi laittaa kuohuvan juoman piikkiin.

Mezzosopraano Anu Ontronen, joka laulaa ensi kesänä Oopperajuhlilla Rigoletossa, haluaa ehdottomasti nähdä Volksoperin Lepakon Olavinlinnan lavalla.

— Olen itse opiskellut laulua Wienissä ja nähnytkin Lepakon siellä. Ehdottomasti kannattaa mennä katsomaan Savonlinnaan heidän operettinsa, sillä Volksoper hallitsee operettien tekemisen parhaiten maailmassa, Ontoronen sanoo.

Rigoletto riipaisee suomalaista

Rantasalmelta lähtöisin olevaa mezzosopraano Anu Ontrosta ei vielä jännitä, mutta heinäkuun alussa voi vatsan pohjassa leijalla perhosia. Verdin ooppera Rigoletto saa ensi-iltansa 5.7., ja Ontronen on mukana Savonlinnan Oopperajuhlien lavalla ensimmäistä kertaa solistiroolissa.

Kokemusta solistirooleista Ontrosella tosin on jo Suomen kansallisoopperasta, jossa hän on laulanut muun muassa Lentävässä hollantilaisessa, Figaron häissä sekä Elektrassa.

— Olen tosi iloinen Giovannan roolista. Rooli ei ole hirvittävän suuri, mutta David McVicarin ohjauksessa se ei jää näkymättömäksi, vaan on aika napakka hahmo, Ontronen sanoo.

Rigoletto sai Savonlinnassa ensi-iltansa viime kesänä, ja Ontronen kävi sen katsomassa.

— Tykkään tosi paljon itse oopperastakin, mutta erityisesti pidin McVicarin ohjauksesta, joka oli tosi mielenkiintoinen: tavallaan aika raaka epookki, eli oopperaa ei ole modernisoitu millään tavalla.

Rigoletto tunnetaan parhaiten La donna è mobile -aariastaan.

— Moni tunnistaa aarian mainoksesta, mutta se saattaa antaa itse oopperasta ehkä liian kevyen mielikuvan. Rigoletto on hyvin riipaiseva teos, Ontronen sanoo.

Savonlinnan Oopperajuhlat on Ontroselle tuttu paikka. Ensimmäisen kerran hän istui yleisössä 16-vuotiaana, jolloin hän näki Lentävän hollantilaisen.

— Se oli tosi hienoa ja vaikuttavaa. Menin seuraavana syksynä Savonlinnan taidelukioon, josta sitten jatkoin lauluopintoja ammattikorkeakoulussa sekä Oulussa että Helsingissä ja Wienin musiikki- ja esittävien taiteiden yliopistossa.

Oopperakuorossa Ontronen on laulanut sekä 2012 että 2013.

— Kuorossa laulaessaan oppi tosi paljon, ja minulla kävi onni, että lauloin juuri niinä kesinä, kun ohjelmistossa olivat sellaiset parhaat kuoro-oopperat kuin Aida, Macbeth ja Lohengrin.

Todella matalalla ja korkealla samassa aariassa

Basso Petri Lindroos on kokenut Savonlinnan Oopperajuhlien esiintyjä. Hän on esiintynyt juhlilla useana kesänä peräkkäin, ja 2017 hän esitti ensimmäistä kertaa Osminin roolin Mozartin oopperassa Ryöstö seraljista.

Lindroosia nähdään ja kuullaan samassa roolissa myös ensi kesänä.

Osminin roolia kuvataan aina haastavaksi bassorooliksi. Mikä siitä tekee niin vaativan, Petri Lindroos?

— Se on hyvin iso bassorooli ja teknisesti hyvin haastava. Siinä pitää äänellisesti hallita erittäin laaja skaala. Esimerkiksi oopperan yhdessä tunnetuimmassa aariassa Hirttoaariassa, basso joutuu laulamaan sekä todella matalalla että todella korkealla. Rooli pitää osata laulaa järkevästi, eikä ääntään saa kuluttaa loppuun, jotta jaksaisi laulaa koko oopperan.

Ryösto seraljista jatkaa Savonlinnassa kesältä 2017. Miten kuvailisit sitä oopperana? Miksi sitä kannattaa tulla katsomaan?

— Mozart on tietenkin aina Mozart, eli se on musiikillisesti hieno ooppera. Siinähän on jopa kaksi tenoria ja kaksi sopraanoa, ja heillä kaikilla on hienoja aarioita. Savonlinnan Ryöstö seraljista on lisäksi visuaalisesti erittäin upeasti toteutettu Olavinlinnan näyttämölle, saimme siitäkin paljon kehuja.

Poikasi Kristian Lindroos debytoi Savonlinnassa viime kesänä Madama Butterflyssä, ja ensi kesänä hän laulaa Rigoletossa. Oletko antanut hänelle ohjeita Savonlinnassa laulamisesta?

— Ei minun oikeastaan ole tarvinnut antaa hänelle mitään erityistä ohjeita. Savonlinnassa laulaminenhan on suuri ilo ja kunnia. Siellä on hyvä akustiikka, orkesteri aina ihan huippuhyvä ja yleisö mahtavaa. Joskus on pukuhuoneissa vähän ahdasta, mutta ilmapiiri on loistava.

Joulun alusaika on parhaimmillaan. Onko sinulla paljon joulukonsertteja tulossa?

— Juuri laitoin yhden joulukonsertin ohjelmaesityksen eteenpäin, mutta tänä jouluna niitä ei ole kovin montaa. Yksi suora radiojumalanpalvelus täältä kotiseurakunnastani Helsingistä sekä yksi hyväntekeväisyyskonsertti. Se on toisaalta hyvä, niin voi vähän vetää henkä kahden ison työn välillä. Olen juuri tullut Kanadasta, jossa esitin Verdin Requiemia ja tammikuussa lähden Budapestiin esittämään Meyerbeerin Hugenotteja.

Onko sinulla suosikkijoululaulua?

— Aivan varsinaista suosikkia yli muiden minulla ei ole, mutta kaikki Sibeliuksen joululaulut ovat ihania. Ja vaikka Oi jouluyö yleensä annetaan tenoreille laulettavaksi, niin hirveän mielelläni sitä laulan, vaikka basso olenkin.

Savonlinnan Oopperajuhlien operetin Lepakko sekä oopperoiden Rigoletto ja  Ryöstö seraljista pääsylipuista saa 30 euron alennuksen, kun ostaa liput ennen 24.12.2018. Lisätietoa Savonlinnan Oopperajuhlien sivuilta Savonlinnan Oopperajuhlat

Savonlinnan Oopperajuhlat