Kaupallinen yhteistyö | Kantolan Rengas

Näyttävät alumiinivanteet antavat loppusilauksen autolle kuin autolle, mutta ei ole ollenkaan samantekevää, millaiset ne ovat – näillä asiantuntijan ohjeilla onnistut vanteiden valinnassa

Laadukkaat ja oikein valitut vanteet kestävät jopa koko auton käyttöiän.

Lukas Pearsall

Vannevalikoima on nykyisin lähes rajaton. Tällä hetkellä suosittuja ovat muun muassa mustat ja kaksiväriset vanteet, kertoivat Kantolan Renkaan Joni Larvanto sekä asentaja Ossi Ylönen.
Vannevalikoima on nykyisin lähes rajaton. Tällä hetkellä suosittuja ovat muun muassa mustat ja kaksiväriset vanteet, kertoivat Kantolan Renkaan Joni Larvanto sekä asentaja Ossi Ylönen.

Alumiinivanteet valitaan usein ulkonäön perusteella, vaikka huomio kannattaisi kiinnittää moniin muihinkin seikkoihin.

Oikein valitut ja huolletut vanteet ovat pitkäaikainen hankinta, sillä ne kestävät parhaimmillaan koko auton käyttöiän, sanoo Joni Larvanto mikkeliläisestä Kantolan Renkaasta.

Mutta miten valinnassa onnistuu, kun erilaisia alumiinivanteita on tarjolla käytännössä jopa tuhansia? Jos ei ole ihan varma, mitä on hankkimassa, kannattaa ehdottomasti kysyä apua ammattilaiselta. Se säästää aikaa ja myös rahaa, kun virheostoksia ei tule, Larvanto neuvoo.

Rengasliikkeillä on käytössään vannevalmistajien järjestelmät, joista nähdään auton rekisterinumeron perusteella, millaiset vanteet autoon teknisesti sopivat. Lisäksi vanteita voidaan sovittaa virtuaalisesti auton alle 3D-mallinnuksessa.

– Ja tarvittaessa vannetta voidaan sovittaa myös liikkeessä ennen lopullista ostopäätöstä, Larvanto kertoo.

Vääränlainen vanne tuntuu kuskin näpeissä

Ensimmäisenä on selvitettävä, mikä on oman auton pulttijako. Se vaihtelee merkkikohtaisesti eli eri autoissa on pyörännavassa eri määrä pultteja ja ne myös sijaitsevat eri kohdissa.
– Tämä on yleensä selkeä juttu. Väärällä pulttijaolla oleva vanne ei yksinkertaisesti istu paikalleen.

Jos pulttijako täsmää, mutta keskireikä on liian iso suhteessa vanteeseen, tarvitaan avuksi niin sanottu soviterengas. Se keskittää renkaan oikein.
– Jos vanteen ja keskiön väliin jää väljyyttä, niin etenkin kovemmissa nopeuksissa ratissa asti tuntuu tärinää, Larvanto huomauttaa.

Väärällä pulttijaolla oleva vanne ei yksinkertaisesti istu paikalleen. — Joni Larvanto

Kolmas tarkistettava asia on vanteen et- eli offset-luku. Luku kertoo, kuinka monta milliä vanteen keskilinjasta on matkaa vanteen kiinnityspintaan, kun rengasta katsotaan sivusta. Käytännössä siis luvusta voi päätellä, kuinka ulos tai sisään vanne jää.

Jos vanne jää esimerkiksi liian sisään, rengas voi ottaa jarrusatulaan tai jousitukseen kiinni, Larvanto kertoo.
– Optimaalinen luku voi poiketa paljonkin siitä, millainen vanne auton alle menee. Mitä erikoisempi vanne on kyseessä, sitä tarkempaa on, että offset-luku on oikein.

 

Kesäksi ja talveksi erilaiset vanteet

Suomessa autoillaan erittäin vaihtelevissa olosuhteissa, joten ne kannattaa ottaa huomioon myös vanteita valitessa.

Larvannon mukaan laadukkaiden vanteiden pinnoituskäsittely kestää kyllä niin kesä- kuin talviolosuhteet, mutta talvella vanteiden pitäisi olla mahdollisimman helposti puhdistettavat. Sellaisia ovat esimerkiksi perinteiset viisipuolaiset vanteet.
– Muuten taas täristää, kun vanteisiin jää lunta ja jäätä jumiin. Säännöllinen puhdistus ja vanteiden oikeanlainen talvi- ja kesäsäilytys auttavat pitämään vanteet hyvässä kunnossa pitkään.

Hyvästäkään huolenpidosta ei ole apua, jos vanteessa on käytetty heikkolaatuista alumiiniseosta. Näin on usein kaikkein edullisimmissa vanteissa.

Nyrkkisääntö on, että mitä isommat vanteet ovat, sitä enemmän ne käytännössä ottavat vastaan iskuja, sillä rengas on matala. Siksi etenkin isoissa vanteissa kannattaisi kiinnittää huomiota laatuun, Larvanto neuvoo.

Viime kädessä vanteiden kestävyyteen vaikuttaa ajaja itse: routapattiin tai jalkakäytävän kiveykseen osuessaan vanne voi saada hiushalkeaman tai se voi vääntyä.
– Jos oikein huono tuuri käy, rengas voi tyhjentyä saman tien. Usein vaurio on pienempi, mutta silti lopullinen.

Lukas Pearsall

Myös vanteissa on omat muotijuttunsa.

 

Seuraavaksi punaiset vanteet?

Kun tekniset asiat ovat kunnossa, voi huoletta keskittyä vanteiden ulkonäköön. Myös vanteissa on omat muotijuttunsa, Larvanto sanoo.

Tällä hetkellä erityisen suosittuja ovat niin sanotut concave-vanteet, joissa puola taittuu sisäänpäin. Lisäksi moni haluaa auton takaosaan leveämmät vanteet kuin eteen.

Väreissäkin riittää valinnanvaraa: perinteisten hopeisten rinnalle suosituksi ovat tulleet kultaiset, grafiitinharmaat tai mustat vanteet. Suosittu kompromissi ovat kaksiväriset vanteet, joissa sisäosa on musta ja ulko-osa kiiltävää hopeaa.

Todellisille vannemuodin edelläkävijöillekin Larvannolla on jo vinkki.
– Seuraava muotijuttu on varmaankin punaiset vanteet.

 

Kantolan Rengas

+ Suomen vanhimman yhtäjaksoisesti toimineen rengasliikkeen valikoimista löytyvät kaikki tunnetuimmat rengas- ja vannemerkit.

+ Yrityksen palveluihin kuuluvat rengastyöt ja asennukset, rengashotellipalvelut, typpitäyttö ja ohjauskulmien säädöt.

+ Mikkelin lisäksi Kantolan Rengas toimii Kouvolassa, Voikkaalla ja Haminassa.

Kantolan Rengas