Kaupallinen yhteistyö | Osuuskauppa Suur-Savo

Täydellisen tuotteen metsästäjät – Kauppakassin kerääjä valitsee puolestasi vain parasta

Vihreitä, keltaisia vai kenties kypsiä, ehkä jopa kolhuisia? Ruokaostoksilla meillä kaikilla on omat mielipiteemme tuotteista. Esimerkiksi banaani maistuu toisille hieman raakana, toiset taas kelpuuttavat smoothieen vain ylikypsiä yksilöitä. Miten joku sitten osaisi kerätä ostokset puolestamme? Itseasiassa helposti. Kun kirjaat tarkemmat toiveesi tuotekohtaisesti Kauppakassipalvelun ostoskoriin ja annat ammattilaisen auttaa.

Jonna Hannula on kerännyt Urpolan S-Marketissa Kauppakassin ostoksia puolentoista vuoden ajan. Asiakkaiden auttaminen ilahduttaa.
Jonna Hannula on kerännyt Urpolan S-Marketissa Kauppakassin ostoksia puolentoista vuoden ajan. Asiakkaiden auttaminen ilahduttaa.

Kello on vähän yli kuusi aamulla Mikkelin Urpolan S-Marketissa. Osuuskauppa Suur-Savon Kauppakassipalvelun kerääjä Jonna Hannula kaartelee kaupan käytävillä määrätietoisesti kahden muun aamuvirkun kollegansa kanssa.

Tabletilla on asiakkaan viikon ostoslista. Kuivatuotteet ja säilykkeet sujahtavat keräyskärriin ensimmäisenä. Seuraavaksi kaarretaan vihanneksien kautta lihaosastolle ja siitä maitohyllylle. Pakasteiden jälkeen keräys on valmis. Noutopalvelun asiakkaille hän lastaa pahvilaatikot noutolokerikkoon, josta asiakkaalle singahtaa tekstiviesti kertoen, että Jonna on saanut ostokset kerätyksi. Kotiin kuljetettavat viedään kaupan takaosaan, kylmätiloihin odottamaan sovittua kuljetusaikaa. Kerääjät vaihtelevat kuljetusvuoroa. Ostokset kannettiin aiemmin asiakkaan toiveesta vaikka keittiön pöytään, mutta nyt korona-aikana ne jätetään oven taakse.

Tyypillinen kerättävä tilaus on kaksi pahvilaatikollista, eli noin neljä muovipussillista tavaraa. Maitoa, kurkkua ja tomaattia löytyy lähes jokaiselta listalta.

– Kuljetuspäivinä kuntosalia ei työpäivän jälkeen enää kaipaa, Hannula nauraa.

Asiakkaille kerätään vain parasta. Varsinkin hedelmien ja vihannesten kohdalla täydellisen yksilön etsimiseen vierähtää aikaa.
Asiakkaille kerätään vain parasta. Varsinkin hedelmien ja vihannesten kohdalla täydellisen yksilön etsimiseen vierähtää aikaa.

Kerää kuin itselleen – paitsi vielä tarkemmin

– Olen aina ollut tarkka ruokaostoksilla. Nyt asiakkaillemme kerätessä olen entistä tarkempi. Haluan löytää täydellisen tuotteen, vaikka kaivamalla sen varaston alimmaisesta laatikosta.

Kauppakassin laaduntae ovat pitkät päiväykset.

– Keräämissämme tuotteissa päiväykset ovat aina keräyspäivästä noin viikon eteenpäin. Yöllä varastoon saapuneista kuormalavoista poimitaan asiakkaille tuoreimmat kalat, lihat ja maitotuotteet. Keräyskärriin päätyy myös aina juuri leipomosta saapunut leipä.

Kylmäketjun kanssa ollaan tarkkoina. Kerätyt pakasteet säilytetään omissa pusseissaan pakastelaatikossa. Kuljetusasiakkaille juuri tähän tarkoitukseen suunniteltu pakettiauto pitää ruuat kylmänä kesällä ja pakkasenpuremat poissa talvella.

– Tarvittaessa kuljetus järjestetään kesällä kahdessa osassa kylmäketjun varmistamiseksi. Taisin rampata yhdenkin kerrostalon rappuset 14 kertaa päivän aikana, Hannula nauraa.

Asiakas voi jättää palvelussa tuotekohtaisia toiveita. Nämä helpottavat kerääjän työtä varsinkin hedelmä- ja vihannesosastolla. Pitkät päiväykset ovat laaduntae, niitä ei asiakkaiden tarvitse erikseen toivoa. 
Asiakas voi jättää palvelussa tuotekohtaisia toiveita. Nämä helpottavat kerääjän työtä varsinkin hedelmä- ja vihannesosastolla. Pitkät päiväykset ovat laaduntae, niitä ei asiakkaiden tarvitse erikseen toivoa. 

Pieniä keräkaaleja ja avokadoa näppituntumalla

Kauppakassisovelluksessa asiakkaalla on mahdollisuus jättää koko tilausta koskeva viesti tai antaa tarkempia tietoja tuotekohtaisesti. Palvelussa kaikki hedelmät ja vihannekset ostetaan kappaleittain, ja välillä koot vaihtelevat suuresti.

Hannula kannustaa asiakkaita tuotekohtaisiin tarkennuksiin.

– Esimerkiksi päivän pienin keräkaali voi vaihdella puolesta kilosta jopa kahteen. Tarvittava kilomäärä antaa paremman tiedon kerääjälle.

Perheenäitinä Hannulalla on hyvä näppituntuma ruokaostosten tekemiseen. Palapaistia ei korvata possusuikaleilla. Työkaverit auttavat, jos omat näpit eivät riitä vakuudeksi esimerkiksi "parin päivän päästä syöntikypsästä avokadosta".

Jos tilattua tuotetta ei olekaan saatavilla, kerääjät etsivät hinnaltaan ja laadultaan vastaavan tuotteen tilalle – ellei asiakas ei ole erikseen kieltänyt tuotteen korvausta. Haasteellisissa tapauksissa asiakkaalle soitetaan.

– Korvauskieltoa kannattaa harkita tarkoin, sillä usein tilattu tuote on helposti korvattavissa. Taisin asiakkaalle soittamalla pelastaa kevään aikana muutaman mökkireissunkin, kun koko lista olisi korvauskiellon vuoksi jäänyt keräämättä, Hannula vihjaa.

Ruokavaliot ja -rajoitteet otetaan korvaavissa tuotteissa aina huomioon. Tietty gluteeniton leipä korvataan toisella gluteenittomalla. Hannula haluaa hälventää vaihtuneen tuotteen hämmennystä.

– Jos useampi tuote on vaihtunut, pyrin jättämään henkilökohtaisen viestin ostosten sekaan. Esimerkiksi eräälle asiakkaalle kirjoitin toivotuksen mukavasta kahvihetkestä, kun mansikkaleivos vaihtuikin sitruunaleivokseen.

Tutustu lisää: Kauppakassisuursavo.fi

Miten ja mistä löydän Kauppakassin? Lataa foodie-sovellus ja valitse kauppa: Prisma Mikkeli tai S-Market Urpola.

Toimi NYT! Jokaiseen aikavälillä 15.–21.11. tehtyyn Kauppakassi-ostoskertaan sujahtaa makoisa yllätys!

Kun laatikot on lastattu noutolokerikkoon, lähtee asiakkaalle tekstiviesti noutovalmiista ostoksista. 
Kun laatikot on lastattu noutolokerikkoon, lähtee asiakkaalle tekstiviesti noutovalmiista ostoksista. 
Mikkelin kauppakassit.jpg