Kaupallinen yhteistyö | Etelä-Savon Liikunta

Mikkeliläinen Niina, 33, teki niin kuin monet äidit tekevät ja unohti huolehtia itsestään - Asiantuntija neuvoo, kuinka naisten pitäisi liikkua eri elämänvaiheissa

Niina Salminen löysi liikkumisen ilon, vaikka sohva houkutteli pitkään enemmän kuin lenkkipolku. Mikkelissä järjestettävälle Ruusukävelylle ovat tervetulleita kaikenikäiset ja -kuntoiset.

Vaikka arjessa on kiireitä, naisten ei pitäisi unohtaa
huolehtia itsestään, sanovat elämäntaparemonttiin ryhtynyt Niina Salminen
(vas.) ja kunto- ja terveysliikunnan kehittäjä Liisa Haikonen Etelä-Savon
Liikunnasta.
Vaikka arjessa on kiireitä, naisten ei pitäisi unohtaa huolehtia itsestään, sanovat elämäntaparemonttiin ryhtynyt Niina Salminen (vas.) ja kunto- ja terveysliikunnan kehittäjä Liisa Haikonen Etelä-Savon Liikunnasta.

Odottakaa, äidin pitää vähän levätä.
Mikkelin Rahulassa asuva Niina Salminen, 33, joutui toistelemaan virkettä kahdelle pienelle tyttärelleen jatkuvasti, kun tavanomaiset askareetkin pistivät puuskuttamaan.

Nuorena aktiivisesti ratsastusta harrastaneen Salmisen kunto oli hiipunut ja samalla paino noussut, kun liikkuminen oli jäänyt lapsiperheen ruuhkavuosien kiireiden alle. Kaksi raskautta ja lastenhoito olivat jättäneet jälkeensä myös joukon niska- ja selkäongelmia.
- Lopulta päivät menivät kuin sumussa, kun aina vain väsytti, Salminen kuvailee.

Huonoa oloa korjatakseen Salminen myöntää kokeilleensa useita kertoja kaikenlaisia pikakuureja. Tulokset olivat kehnoja.
- Ajattelin, että paino lähtee pussikeitoilla ja salilla pitää rehkiä kovilla painoilla. Sehän oli ihan väärin, joten innostus lopahti nopeasti.

Lopulta viime jouluna Salminen päätti, että nyt saa vetämättömyys riittää. Hän marssi Etelä-Savon Liikunnan asiantuntijan Liisa Haikosen luokse pyytämään apua elämäntaparemonttiin.

 

Hyvä olo senttejä ja kiloja tärkeämpää

Se kannatti, sanoo Salminen nyt, neljä kuukautta myöhemmin. Painoa on pudonnut lähes kymmenen kiloa ja vyötärö on kutistunut seitsemällä sentillä. Näitä lukemia tärkeämpää on kuitenkin energinen ja hyvä olo.

Sen taustalla ovat kolme Haikosen opettamaa asiaa: oikeanlainen ja säännöllinen ruokailu, riittävä uni ja monipuolinen liikunta.

Salminen pyrkii kävelemään joka päivä vähintään 10 000 askelta ja lisäksi hän käy 2–4 kertaa viikossa jumpassa, kuntosalilla tai tehokkaammalla lenkillä. Tarvittaessa kotijumppakin käy.
- Ennen ajattelin, että liikun paljon omakotitalon pihatöissä, mutta askelmittari paljasti, ettei niin todellakaan ole.

Unen lisääminen voi tuntua mahdottomalta tehtävältä lapsiperheessä, mutta sen yrittäminen kannattaa ehdottomasti, Salminen vakuuttaa. Hän itse onnistui kahdella niksillä: kännykkä ja sosiaalinen media suljetaan hyvissä ajoin illalla ja nukkumaan mennään samaan aikaan kuin lapsetkin.

Salminen sanoo, ettei uudenlaisen elämän aloittaminen ollut hänelle mitenkään helppoa, vaan sohva olisi houkuttanut paljon enemmän kuin lenkkipolku. Hän toivoo, että jokainen nainen heräisi ajoissa huolehtimaan itsestään, vaikka se tuntuisi arjen pyörteissä vaikealta.
- Naisten pitäisi olla sen verran itsekkäitä, että ottaisivat itselleen ajan liikkumiseen. Liikkumisen tärkeyttä ei voi korostaa liikaa.

Tammikuussa Salminen asetti itselleen tavoitteeksi osallistua Mikkelin Ruusukävelyyn. Tänä vuonna se jää kuitenkin väliin: ei siksi, etteikö kunto riittäisi, vaan siksi, että isommalla lapsella on kevätjuhla täsmälleen samaan aikaan.
- Kävelen sitten muulloin senkin edestä, Salminen nauraa.

 

Herätys viimeistään kolmikymppisenä

Elämäntaparemontissa auttanut Liisa Haikonen on samaa mieltä Salmisen kanssa: liian moni nainen huolehtii ensiksi muista ja vasta viimeiseksi itsestään – jos edes silloinkaan.

Naisten elämässä liikunta on erityisen tärkeää, sillä muun muassa hormonit, raskaudet ja synnytykset rasittavat kehoa.

Ensimmäinen rajapyykki saavutetaan noin 30-vuotiaana, jolloin omaan kuntoon ja hyvinvointiin on syytä alkaa kiinnittää viimeistään huomiota. Vaikka lapsena ja nuorena olisi hankkinut hyvän pohjakunnon, se ei Haikosen mukaan kanna yleensä tätä kauemmas.

Liikkumattomuus alkaa usein oireilla ensimmäisenä tuki- ja liikuntaelimissä eli esimerkiksi selkä- ja niskavaivoina. Myös painonhallinta vaikeutuu, jos liikunta on vähäistä.
- Liikunta on tärkeää myös mielen hyvinvoinnille. Ruuhkavuosina se voi lievittää tehokkaasti stressiä, Haikonen sanoo.

 

Tasapaino ja lihaskunto korostuvat, kun ikää karttuu

Noin 40-vuotiaana naisten perusaineenvaihdunta alkaa hidastua hormonimuutosten ja lihasmassan heikkenemisen myötä. Siksi Haikosen mukaan voi tuntua siltä, että kilot kertyvät entistä herkemmin, vaikka elintavat olisivat entiset.

- Myös kehon joustavuus, liikkuvuus ja tasapaino heikentyvät, jos niihin ei kiinnitä huomiota. Lihaskunnon ylläpitoon ja kehittämiseen tarvitaan säännöllistä harjoittelua. Kuntosalilla tai lihaskuntoa kehittävissä jumpissa pitäisi käydä ainakin pari kertaa viikossa, jotta kehitystä tapahtuu.

Vaihdevuodet muokkaavat viisikymppisten ja sitä vanhempien naisten kehoa uudestaan: rasva alkaa kertyä helpommin etenkin keskivartaloon, kun estrogeenitasot laskevat.

Kun ikää karttuu lisää, korostuu yleisen liikkuvuuden ja toimintakyvyn merkitys. Jälleen kerran Haikonen nostaa esiin lihaskunnon: ilman sitä ei pääse ylös edes sängystä. Hyvä tasapaino taas voi auttaa välttämään liukastumiset ja kaatumiset.
- Tasapainoa voi harjoitella vaikka joka päivä seisomalla yhdellä jalalla hampaita harjatessa.

Haikonen puhuu mielellään tavallisen arkiliikunnan puolesta: jokaiselle löytyy sopiva laji kunnosta, iästä, asuinpaikasta tai osaamisesta riippumatta. Tarvitaan vain sitkeyttä ja säännöllisyyttä.
- Liikuntaa ei voi valitettavasti varastoida, eivätkä muutokset tapahdu välittömästi. Mutta lohdullista on se, että milloinkaan ei ole liian myöhäistä aloittaa ja kaikesta liikunnasta on hyötyä, Haikonen vakuuttaa.

 

Ruusukävely sopii kaikenikäisille

• Ruusukävely on naisten oma perinteinen kuntoilutapahtuma, joka järjestetään tiistaina 15.5.2018 Mikkelissä.

• Lähtö tapahtuu Stellan tähtitorilta. Tapahtuman alussa kello 17.15 on ohjattu 45 minuutin Lavis®- eli lavatanssijumppa.

• Reittivaihtoehtoja on kaksi, jotka ovat pituudeltaan noin 5 kilometriä ja 8 kilometriä. Reitit voi kulkea kävellen tai juosten.

• Kaikki osallistujat saavat 50 euron arvoisen tuotekassin, joka sisältää muun muassa heijastinhenkselit ja lahjakortin 30 euron arvoiseen Inbody-mittaukseen. Lisäksi kaikkien osallistujien kesken arvotaan 500 euron arvoinen matkalahjakortti.

• Ruusukävelyyn voi ilmoittautua ennakkoon S-Stellassa tai Prisma Mikkelin infopisteessä, Ruusukavely.fi-sivustolla tai tapahtumapäivänä S-Stellassa.

• Lisätietoja osoitteessa ruusukavely.fi (www.esliikunta.fi/tapahtumat/ruusukavely/)