Kaupallinen yhteistyö | Gorillasports.fi

Vastuskuminauha on liikkuva kuntosali – katso treenivinkit

Vastuskuminauha soveltuu täydellisesti kaiken ikäsille, ja sillä onnistuu niin hikiliikunta kuin kuntouttava harjoittelukin.

Vastuskuminauha on liikkuva kuntosali – katso treenivinkit

Vastuskuminauha ei missään nimessä ole uusi keksintö. Monet saattavat muistaa vuosien takaa televisiosta trikoopukuiset jumppaohjaajat hikinauha päässään. Jo tällöin käytettiin kahvallisia vastuskuminauhoja treeneihin.

Nyt vastuskuminauhat ovat tehneet uuden tulemisen entistä monipuolisempina, sekä helppo käyttöisempinä.

Nivelystävällinen vastusnauhatreeni sopii takuulla aivan kaiken ikäsille, aloituskuntoon katsomatta.

Vastuskuminauha sopii erinomaisesti lämmittelyyn

Jokainen treenaja varmasti tietää lämmittelyn merkityksen. Lämmittely on ensisijaisen tärkeää harrastitpa mitä lajia tahansa.

Noin 5 – 10 minuutin lämmittely ennen treeniä laittaa veren liikkeelle, ja valmistaa kropan varsinaista harjoittelua varten. Hyvin hoidettu lämmittely vähentää myös loukkaantumisriskiä.

Hieman löysempi vastuskuminauha sopii lämmittelyyn erinomaisesti. Voit esimerkiksi ottaa molemmilla käsillä kiinni nauhasta, ja nostaa kädet suoraksi pään yläpuolelle. Taivuttele vasemmalle ja oikealle puolelle.

Voit myös käyttää kuminauhaa kuin jumppakeppiä, ja pyörittää sitä etupuoleltasi selän taakse ja takaisin.

Myös erilaiset soutuliikkeet sekä hauisliikkeet löysällä vastuskuminaulla lämmittävät tehookaasti lihaksia.

Vastuskuminauha on helppo ottaa mukaan

Vastukuminauha sopii parhaimmillaan jopa lompakkoa pienempään tilaan, joten se on erittäin helppo ottaa mukaan mihin tahansa, vaikka taskussa. Se on siis helppo ottaa mukaan myös treeneihin, tai kisoihin.

Esimerkiksi lämmittely ennen firsbeegolf-kierrosta tai futistreenejä onnistuu paikan päällä hetkessä.

Pienen kokonsa ansiosta vastusnauha lähtee helposti mukaan myös reissuun, eikä vie paljoa tilaa matkalaukusta. Näin sinulla on aina oma kuntosali mukana, missä tahansa liikutkin.

Kolmen liikkeen treeniohjelma vastusnauhalla

Sopiva vastus kuminauhalle on, kun pystyt tekemään alla olevat sarjat juuri ja juuri loppuun. Jos sarjat menevät liian helposti, on aika kasvattaa vastusta.

1. Kyykky hauiskäännöllä

Astu molemmilla jaloilla vastukuminauhan päälle hartian levyiseen asentoon. Ota vastusnauhan päistä kiinni. Tee kyykky, ja saman aikaisesti hauiskääntö molemmilla käsillä. Kehittää kivasti kinttuja sekä käsiä.

Toista liikettä 8 – 12 kertaa, ja vaihda puolta. Tee sarja yhteensä 3 kertaa.

2. Kulmasoutu vastusnauhalla

Aseta vastuskuminauha maahan ja astu molemmilla jaloilla kuminauhan päälle. Ota molemmilla käsillä kuminauhan päistä kiinni. Noja ylävartalolla eteenpäin, mutta muista pitää selkä suorana. Vedä molemmilla käsillä taaksepäin, kyynärpäät edellä.

Liikkeen voi tehdä myös yksi puoli kerrallaan. Astu vain toisella jalalla vastusnauhan päälle, ja ota vastakkaisella kädellä nauhan päästä kiinni.

Toista liikettä 8 – 12 kertaa. Yhdellä kädellä tehdessä vaihda puolta. Tee sarjat 3 kertaa.

3. Vipunosto vastuskuminauhalla

Astu vastuskuminauhan päälle, ja ota toisella kädellä kiinni kuminauhasta. Käsi on aloitusvaiheessa alhaalla luonnollisessa asenossa. Nosta käsi suoraksi eteenpäin rinnan korkeudelle. Pidä tässä asennossa pari sekuntia, ja laske.

Toista liikettä 8 – 12 kertaa, ja vaihda puolta. Tee sarjat yhteensä 3 kertaa.

Gorillasports.fi verkkokaupasta löydät vastuskuminauhojen lisäksi lisää treenivinkkejä.