Selvitys Itä-Suomen junayhteyksien kehittämisestä valmistui — Nykyisten ratojen kehittäminen osoittautui uusia oikoratoja kannattavammaksi

Osana selvitystä Väylävirasto kävi keskustelut eri ratakäytävien kaupunkien, maakuntien liittojen ja muiden toimijoiden kanssa.

Mari Koukkula

Selvitys Itä-Suomen junayhteyksien kehittämisestä valmistui — Nykyisten ratojen kehittäminen osoittautui uusia oikoratoja kannattavammaksi

Väyläviraston selvitys Savon ja Karjalan ratojen parantamisesta sekä nopean itäisen yhteyden linjauksesta valmistui torstaina. Selvityksessä vertailtiin junayhteyksien nopeuttamista nykyisessä ratakäytävässä sekä uusissa ratakäytävissä Lentorata–Porvoo–Kouvola ja Lentorata–Porvoo–Kotka–Luumäki.

Väyläviraston tiedotteen mukaan vertailussa nykyisten ratojen kehittäminen osoittautui uusia oikoratoja kannattavammaksi. Uusien ratayhteyksien toteuttaminen taas toisi suuremmat hyödyt, mutta suurten investointikustannusten vuoksi niiden kustannustehokkuus jää heikommaksi. S

elvityksen mukaan hyötykustannussuhteeltaan Porvoon ja Kouvolan kautta Luumäelle menevä linjaus olisi parempi kuin Kotkan kautta menevä linjaus.

Osana selvitystä Väylävirasto kävi keskustelut eri ratakäytävien kaupunkien, maakuntien liittojen ja muiden toimijoiden kanssa.

– Seuraavaksi kuntien kanssa aloitetaan keskustelut suunnitteluhankeyhtiön perustamisesta uutta itäistä ratayhteyttä varten. Hankeyhtiömallilla voidaan edetä, jos kunnat ovat halukkaita rahoittamaan suunnittelua samoin ehdoin kuin jo perusteilla olevissa Suomirata ja Turun tunnin juna -hankeyhtiöissä on sovittu, liikenne- ja viestintäministeri Timo Harakka (sd.) sanoo tiedotteessa.

Uusien ratayhteyksien kannattavuus voi muuttua

Liikenne- ja viestintäministeriön tiedotteessa muistutetaan, että nykyistä rataverkkoa on yhä mahdollista kehittää ja matka-aikoja nopeuttaa vaiheittain jo lähitulevaisuudessa. Lisäksi tiedotteessa huomautetaan, että vaikka itäinen oikorata ei nykyisillä arviomalleilla näytä yhteiskuntataloudellisesti kannattavalta, tilanne voi muuttua pidemmällä aikavälillä.

Nykyisin yhteydet Savon ja Karjalan radoille kulkevat Helsingistä oikorataa pitkin Lahteen ja sieltä Kouvolaan, josta Savon ja Karjalan radat haarautuvat. Karjalan rata haarautuu vielä lisäksi Luumäeltä kohti Venäjän rajaa ja koilliseen Lappeenrannan suuntaan. Parhaillaan on meneillään Karjalan radan parantaminen Luumäen ja Imatran välillä, jossa Joutsenon ja Imatran välille rakennetaan kaksoisraide. Hanke on kokonaisuudessaan valmis vuonna 2023.