Mikkeliin tulee uusi pakohuonepeli — Toteuttajana kaupunki, tarinat liittyvät paikallishistoriaan ja kulttuuriin

Pakohuonepeliä varten kaupunki palkkaa kulttuurintutkijan, jonka tehtävänä on luoda peliin tarinoita. Mikkelin kaupunki on saanut Museovirastolta 16 000 euron avustuksen hankkeeseen.

Mari Koukkula

Pakohuonepelin yksi paikka voisi olla esimerkiksi viestikeskus Lokki ja sen tyhjät luolastot.
Pakohuonepelin yksi paikka voisi olla esimerkiksi viestikeskus Lokki ja sen tyhjät luolastot.

Mikkelin kaupunki aikoo toteuttaa pakohuonepelin, johon tulee paikallishistoriaan ja kulttuuriin liittyvää sisältöä.

Pakohuonepeli on ongelmanratkaisupeli, jossa mennään suljettuun huoneeseen ja yritetään päästä sieltä mahdollisimman nopeasti pois erilaisia ongelmia ratkaisemalla. Pelaajia on yleensä 2—6 ja aikaa noin tunti. Huoneesta ulos päästäkseen pelaajien täytyy käyttää yhteistyötaitojaan ja päättelykykyään.

Mikkelin kaupunki on saanut Museovirastolta 16 000 euron avustuksen pakohuonepeli-hankkeeseen. Yhteensä Museovirasto jakoi tänä vuonna 170 000 euroa avustuksia kulttuuriperinnön eurooppalaisen teemavuoden hankkeisiin.

Mikkelin seudulla ennestään kaksi pakohuonepeliä

Pakohuonepelit ovat yleistyneet Suomessa viime vuosina. Mikkelin seudulla pelihuoneita on tällä hetkellä kaksi: kauppakeskus Stellassa ja kesäkuun alusta alkaen Puumalassa Sahanlahden matkailukeskuksessa.

Mikkelin kulttuuri- ja museojohtaja Matti Karttunen on tyytyväinen pakohuoneen saamaan avustukseen. Hänen tietojensa mukaan kyseessä on Suomessa ensimmäinen pakohuonekokeilu, jonka kaupungin museot toteuttavat.

Peli voisi olla esimerkiksi Päämajatalolla tai viestikeskus Lokin tyhjässä luolastossa. — Matti Karttunen

Myös kulttuuritoimi on hankkeessa mukana.

— Saimme sen mitä lähdimme hakemaan. Nyt pystymme toteuttamaan pakohuoneen sellaisena kuin suunnittelimme, Karttunen iloitsee.

Tavoitteena houkutella nuoria museoon

Pakohuonepeliä varten kaupunki palkkaa kulttuurintutkijan, jonka tehtävänä on luoda peliin tarinoita. Hankkeen tavoitteena on luoda 1-3 erisisältöistä peliä, jotka eivät välttämättä ole sidoksissa mihinkään paikkaan.

— Peli voisi olla esimerkiksi Päämajatalolla tai viestikeskus Lokin tyhjässä luolastossa, Karttunen miettii.

Pakohuonepelin tavoite on Karttusen mukaan houkutella museoympäristöön nuoria ja nuoria aikuisia, jotka eivät yleensä käy museoissa tai näyttelyissä.

— Näin heidät saadaan pelillistämisen kautta paikallishistorian pariin. Ehkä he ymmärtävät pelin kautta, mikä merkitys paikallishistorialla on, Karttunen sanoo.

Ensimmäisiä maistiaisia kaupungin toteuttamasta pakohuoneesta saadaan todennäköisesti ensi syksynä lokakuussa järjestettävässä Museoiden yö -tapahtumassa. Sitä, milloin peliä pääsee virallisesti jossain pelaamaan, ei Karttunen vielä osaa sanoa.