Itäsuomalaisten teattereiden johtajat virittelivät yhteistyötä tapaamisessaan Mikkelissä — Yhteistuotannot ovat kalliita ja hankalia toteuttaa, mutta markkinointiin voisi satsata

Kutsu yhteisen pöydän ympärille tuli kulttuurikaupunkihankkeen tiimoilta.

Aleksander Anria johtaa Mikkelin teatteria. Hänellä on hyviä suhteita venäläisiin teatterintekijöihin ja siitä voisi olla hyötyä Saimaa-ilmiön toteuttamisessa. 
Aleksander Anria johtaa Mikkelin teatteria. Hänellä on hyviä suhteita venäläisiin teatterintekijöihin ja siitä voisi olla hyötyä Saimaa-ilmiön toteuttamisessa. 

Saimaa-ilmiö eli itäsuomalaisten yhteishanke Savonlinnan nimeämiseksi vuoden 2026 kulttuuripääkaupungiksi toi alueen teatterinjohtajat koolle Mikkeliin maanantaina.

Kulttuurikaupunkihankkeen koordinaattori Reko Tammi oli kutsunut koolle seitsemän itäisen maan teatterinjohtajaa, mutta vain kolme heistä pystyi vastaamaan kutsuun tällä erää.

Kolmen kesken yhteinen sävel löytyi helposti. Kari Suhonen Varkauden teatterista, Aleksander Anria Mikkelin teatterista ja Jouni Rissanen Savonlinnan teatterista ideoivat konkreettista yhteistä sisältöä Itä-Suomen kulttuuripääkaupunkiohjelmaan.

— Olemme pohtineet esimerkiksi, voitaisiinko yhdessä toteuttaa alueellista teatteria tai rakentaa kaikkien yhteinen kiertävä teatterifestivaali. Ilmaan on heitetty myös ajatus teatteripassista, kertoo Tammi.

— Yksi pohdittava asia on, että pystytäänkö tämän hankkeen myötä jollain tavalla tukemaan uuden suomalaisen näytelmäkirjallisuuden esiintuomista, lisää Suhonen.

Soila Puurtinen

Anu-Anette Varho ja Reko Tammi ovat Savonlinna Euroopan kulttuuripääkaupungiksi 2026 -hankkeen hankekoordinaattoreita.
Anu-Anette Varho ja Reko Tammi ovat Savonlinna Euroopan kulttuuripääkaupungiksi 2026 -hankkeen hankekoordinaattoreita.

Mukaan ohjelmaan halutaan myös eurooppalainen ulottuvuus, kansainvälinen yhteistyö, käytännössä tiivis Venäjä-yhteistyö. Hyviä kontakteja sinne suuntaan on esimerkiksi Mikkelin teatterin johtajalla.

Rissanen pohtii, että ammattiteatterit voisivat tarjota osaamistaan muille yhteisöille koulutusmielessä.

Laajempaa pohdintaa yhteistyöstä

Yhteisen pöydän ympärillä istuessa keskustelu helposti laajenee yhteistyön lisäämiseen yleisemmällä tasolla.

Murheet ovat osin yhteiset, ovathan kuntien paineet leikata teatteriin kohdistuvia tukia lisääntyneet ja sen myötä tietynlaista tehokkuutta toimiin haetaan joka puolella.

Järkevintä on liikutella yleisöä.

— Helpoin keino lähteä liikkeelle olisi yhteinen markkinointi. Se säästäisi meidän resurssejamme. Me käytämme talokohtaisesti aika paljon rahaa markkinointiin ja toisinaan huomaa pohtivansa, meneekö se aina edes maaliin, sanoo Rissanen.

Markkinointi olisi iso satsaus, sillä potentiaalista yleisöä teattereilla on paljon.

Tapaamisessa mukana olleiden teattereiden yhteenlaskettu yleisömäärä viime vuonna oli yli 75 000 katsojaa. Kun lukuun lisätään Imatran, Lappeenrannan, Kuopion ja Joensuun teattereiden katsojamäärät, saadaan yli 200 000 katsojan joukko.

Soila Puurtinen

Jouni Rissanen ilahtuisi, jos Savonlinnan teatteriin tulisi  bussilasteittain katsojia lähialueilta.
Jouni Rissanen ilahtuisi, jos Savonlinnan teatteriin tulisi  bussilasteittain katsojia lähialueilta.

— Yhteistyön tekeminen vos-teattereiden (valtionosuutta saavien teattereiden) kesken niin, että tekisimme yhteisiä tuotantoja, on aika hankala rasti. Ideoita meillä kyllä olisi, mutta kun aletaan laskea, mitä yhteinen tekeminen maksaisi, nousevat kustannukset yllättävän nopeasti, huomauttaa Suhonen.

Näytösten vaihtaminenkaan ei ole aivan yksipiippuinen juttu, sillä esitys räätälöidään aina teatterin kotinäyttämölle. Sen kuljettaminen toisaalle on kallista ja skaalaaminen taiteellisesti haastavaa.

Järkevintä on liikutella yleisöä.

Maanantain palaverin anti jäi kolmelle läsnä olleelle vahvasti plussan puolelle. Kulttuuripääkaupunkihankkeen suunnittelu etenee ja tavoitteena on, että kaikki seitsemän teatterinjohtajaa saataisiin samaan tapaamiseen edes kerran.

— Ideoiden jatkojalostamisen kannalta meidän olisi lähes välttämätöntä tavata, Rissanen linjaa.