Kirja-arvio: Yksinäinen ratsastaja

Timo Kalevi Forss: Gösta Sundqvist - Leevi And The Leavingsin dynamo. Into Kustannus 2017, 368 sivua.

Jalkapallomies. Erakko. Radion Koe-eläinpuiston hillitön irrottelija. Musiikkifani. Työnarkomaani. Tarkkailija, joka loi uskottavia henkilöitä, tarinoita ja kuvauksia paikoista, joissa hän ei koskaan käynyt. Bändipomo, joka ei lähtenyt suurellakaan rahalla keikoille.
Gösta Sundqvist jäi tuntemattomaksi suurelle yleisölle, mutta laulut jäivät soimaan suomalaisiin sydämiin. Hänessä kulminoitui suurten taiteilijoiden perusominaisuus; jääräpäinen usko omaan visioon ja tekemiseen.

Gösta Sundqvist on jopa Juha Vainiota ja Juice Leskistä merkittävämpi sanoittaja. Hänen parhaissa teksteissään yhtyvät kauneus ja rumuus, arki ja juhla, viisaus ja typeryys, ilo ja suru sekä tietenkin myös mies ja nainen. Yhtä ei ole ilman toista.
Cross overia Sundqvist harrasti sävellyksissäkin. Leevi & The Leavingsin tuotanto luetaan popiksi tai rockiksi, vaikka sen vankka tukijalka on iskelmä. Asenne ratkaisi;
sanoitusten särmä takasi, etteivät tanssilavojen Keijo-Irmelit juuri Sundqvistia tulkinneet.

Helsinkiläinen toimittaja-kirjailija-muusikko Timo Kalevi Forss on koonnut Sundqvistin julkisen elämän ja teot yksiin kansiin. Tarkoin varjeltua yksityiselämää sivutaan ohuesti.
Sundqvistin elämä ja tuotanto hahmottuvat kronologisesti ja teemallisesti. Forss käy läpi Leevi & The Leavingsin tuotannon perusteellisesti taustoittaen kaarta lauluntekijän bändi- ja yhteistyökumppanien haastatteluilla sekä Sundqvistin haastattelureferaateilla. Jalkapallo ja radiohommat saavat osansa.

Haastattelupätkät tarjoavat ainoan mahdollisuuden kuulla Sundqvistia suoraan. Eikä niistäkään selviä kuin osa tarinaa. Lehtijutuissa tuntuu usein puhuvan ennemmin milloin minkäkin roolin valinnut manipulaattori ja tarinankertoja kuin sielunsa auki repivä lauluntekijä.
Mutta ei Sundqvist sellaiseksi halunnutkaan. Hän halusi vimmaisesti pysyä irrallaan laulujensa henkilöistä ja tarinoista ja jättää tulkinnat kuulijalle. Hän näki itsensä välittäjänä, jonka tehtävä oli paketoida
tuolla jossakin liikkuvat sanat ja sävelet ja siirtää ne kuulijoilleen, ei suurena nerona.

Forssia on ajanut merkittävä fanitus. Kriittisyyteenkin hän silti kykenee. Erityisesti arvottaessaan loppuaikojen Leavings-tuotantoa, jota rasitti toisteisuus, tuotannollinen hutilointi sekä seksitekstien yliannostus. Tähän Forss löytää syyn. Sundqvistin oli finanssisyistä
pidettävä musiikkitehdas käynnissä, vaikka huima tahti kuivatti sanottavan kaivoa.
Ankara työnteko väsytti lopulta kontrollifriikin. Nuoresta saakka sydänvaivoista kärsinyt Sundqvist menehtyi sydänkohtaukseen 16.8.2003, kesken Leavings-albumin valmistelujen.
Hän vei mukanaan hautaan mahdollisuuden täydelliseen elämäkertaan. Tämä kirja on paras mahdollinen suoritus ilman päähenkilön omaa osallistumista. Gösta Sundqvistin tarina ansaitsee tulla kerrotuksi.

Anssi Mehtälä

Anssi Mehtälä

Kommentoi artikkelia

Jos haluat kommentoida nimettömänä, voit tehdä sen seuraavasti:
Kirjoita nimimerkkisi Nimi-kenttään, valitse Kommentoin mieluummin vieraana -kenttä ja lisää sähköpostiosoitteesi sähköpostikenttään. Sähköpostiosoite ei näy kommentoinnin yhteydessä. Voit myös kommentoida rekisteröityneenä luomalla tilin Disqus-palveluun tai kirjautumalla kommentointiin esimerkiksi Facebookin tai Twitterin avulla.

Lue kommentointiohjeet