Mikkelin Musiikkijuhlien päätöskonsertissa nähtiin hämmentyneet Abisal ja Valeri Gergijev — Lipunmyynnillisesti musiikkijuhlat olivat kuitenkin onnistuneet

Yleisössä konsertin sekaannuksen tajusivat lähinnä klassisen musiikin aktiiviharrastajat. "Tuli muistikatkoksia nuorelle miehelle", kommentoi musiikkijuhlien hallituksen puheenjohtaja Jukka Tikka.

Risto Hämäläinen

Abisal Gergijev teki torstaina Mikaelin kamarimusiikkisalissa onnistuneesti Suomen ensiesiintymisensä.
Abisal Gergijev teki torstaina Mikaelin kamarimusiikkisalissa onnistuneesti Suomen ensiesiintymisensä.

Sunnuntaina Mikkelin Musiikkijuhlilla nähtiin yllättäviä käänteitä, kun iltakonsertin ensimmäisellä puolikkaalla ohjelmassa ollut Aleksandr Skrjabinin rakenteeltaan haastava pianokonsertto muuntui aivan uudenlaiseksi versioksi.

Valeri Gergijevin poika Abisal Gergijev, joka soitti konsertin Mariinski-teatterin orkesterin pianistisolistina ilman nuotteja, meni soitossaan sekaisin ja tämä hämmensi koko orkesteria kapellimestari-isää myöten.

—Tuli muistikatkoksia nuorelle miehelle, kertoo musiikkijuhlien hallituksen puheenjohtaja Jukka Tikka.

Orkesteri takelteli teoksen loppuun. 18-vuotias Abisal Gergijev yritti paikata tilannetta kysymällä isältään luvan soittaa jotain, jonka varmasti hallitsee. Tikan mukaan isä ja poika tekivät päätöksen lennosta, mutta hänkään ei ollut varma, missä vaiheessa tarkalleen.

Molemmat poistuivat salista pieneksi hetkeksi ja lavalle palasi vain Abisal Gergijev, joka soitti ylimääräisen kappaleen yksin pianolla orkesterin kuunnellessa ympärillä.

Tikka tapasi itse nuoren pianistin konsertin jälkeen illalla.

—Hän oli luonnollisesti hieman kallella kypärin. Meillä on kuitenkin jo katse tulevaisuuteen ja tämä menee kokemusten pankkiin, Tikka kertoo.

Illan musiikillisesta annista voi lukea tarkemmin Länsi-Savon Ilmo Pokkisen konserttiarvostelusta.

Vain aktiiviharrastajat huomasivat 

Musiikkijuhlien tuottajan Emmi Nykäsen mukaan kommellukset kuitenkin huomasivat yleisöstä musiikillisesti lähinnä klassisen musiikin asiantuntijat, joille teos oli ennalta tuttu.

Muulle yleisölle sekaannukset paljastuivat lähinnä Valeri Gergijevin elekielestä tämän hieroessa leukaansa ja selatessa partituuria hämmentyneen oloisena, tai vasta väliajalla muiden katsojien kanssa keskustellessa.

Väliajan jälkeen konsertti jatkui Valeri Gergijevin johdolla Anton Brucknerin kahdeksannen sinfonian parissa kuin mitään ei olisi tapahtunut.

Ylen taltiointi oli Gergijeville yllätys

Yleisradio taltioi konsertin lähetettäväksi, mutta on vielä epävarmaa, missä muodossa tallenne julkaistaan tai julkaistaanko sitä ollenkaan. Sitä osuutta, jossa Abisal Gergijev epäonnistuu, ei kuitenkaan tulla julkaisemaan.

Helsingin Sanomat kertoo konserttiarviossaan, että Ylen taltioiminen tuli Valeri Gergijeville yllätyksenä. Nykäsen mukaan konsertin taltiointi oli kuitenkin Mariinskilla tiedossa hyvissä ajoin, sillä se oli osa tämän vuoden sopimusta.

—Mielestäni Mariinskin päässä olisi pitänyt tiedottaa Gergijeviä, mutta myös meidän olisi pitänyt tajuta kertoa hänelle taltioinnista paikan päällä, Nykänen kertoo.

Lipunmyynnissä päästiin tavoitteeseen

Lipunmyynnin näkökulmasta Nykänen on tyytyväinen musiikkijuhliin, sillä myyntitavoitteeseen päästiin. Erityisesti baletit herättivät kiinnostusta, koska Mariinski-baletti esiintyi ensimmäistä kertaa 20 vuoteen musiikkijuhlilla. Myös resitaalit olivat suosittuja, sillä molemmat myytiin loppuun.

Lauantaita puolestaan hehkutettiin Nykäsen mukaan viikon pääpäivänä, ja silloin liput myytiinkin lähes loppuun. Nykänen kertoo, että sunnuntai on aina ollut juhlien haastavin päivä lipunmyynnin kannalta ja se näkyi tänäkin vuonna.

—Jouduimme vielä ottamaan kaksi konserttia sunnuntaille, joten yleisö jakautui niiden välillä. Iltanäytökseen myytiin kuitenkin noin 400 lippua eli paikoista noin kaksi kolmasosaa, johon voi olla olosuhteiden valossa tyytyväinen, kertoo Nykänen.

Juttua täydennetty kello 16.02: Sitä konsertin osuutta, jossa Abisal Gergijev epäonnistuu, ei kuitenkaan tulla julkaisemaan.