Pikkuliikkeiden jyrääjä "teki parannuksen" — joskus myymälän tarve vain loppuu mutta toiminta jatkuu

Mikkelissä on jatkuva huoli erikoisliikkeiden pärjäämisestä. Lahtelainen Aleksi Salminen uskoo keksineensä keinon.

Mari Koukkula

Aleksi Salminen sanoo pärjäävänsä ilman verkkokauppaa. Laajentuminen muualle Lahdesta on kyllä mahdollista.
Aleksi Salminen sanoo pärjäävänsä ilman verkkokauppaa. Laajentuminen muualle Lahdesta on kyllä mahdollista.

Kauanko kestää kilpailevan kivijalkaliikkeen tappaminen?
Karu kysymys on tyypillinen kansainvälisten ketjujen johtopaikoilla lausuttuna, väittää lahtelaisyrittäjä Aleksi Salminen. Hän tietää kokemuksesta, sillä hän on ollut jyrääjien puolella ennen kuin siirtyi kotikaupungissaan Lahdessa farkkukauppiaaksi ja pienyrittäjäksi.


Salminen kävi Mikkelissä valamassa uskoa pienten erikoisliikkeiden yrittäjiin. Hän kertoi yrittäjätarinaansa myös ammattikorkeakoulun opiskelijoille.


Salminen on toiminut aluepäällikkönä Dressmannilla sekä Suomen maajohtajana Carlingsilla ja Kappahlilla. Hän ei tarkentanut, missä ketjussa tappamisen meininkiä lietsotaan. Hän kuitenkin vertaili, että laajentumisissa konseptimyymälään voidaan satsata sumeilematta useita satoja tuhansia euroja, kun vastaavasti pienyrittäjä pystyy tekemään muutaman tonnin remontin.

Silti on mahdollista menestyä, painottaa Salminen, jonka Mooster Denim täyttää kohta kaksi tilikautta. Hänen mukaansa toisesta tulee jo voitollinen.
— Oma konsepti perustuu tarpeeksi kapeaan fokukseen ja siihen, että kuuntelee neuvoja oikeilta ihmisiltä. Ainutlaatuisuus, joustavuus, palvelu ja ihmisläheisyys ovat tärkeitä, eikä se hymy maksa mitään.


Myös erilaisten tempausten markkinointitehoon yrittäjä luottaa.
Mooster Denimiä Salminen luonnehtii tribuutiksi vanhan ajan farkkukauppiaille. Liike myy amerikkalaisia klassikkomerkkejä Levi´s, Lee ja Wrangler. Harkiten peruskattausta on laajennettu paitoihin, stetsoneihin ja erilaisiin farkkukankaisiin.


— Liikkeessä on asiakkaalle jakkara. Saatamme siinä toista tuntia puhua farkuista. Onneksi joku kulkee kassankin kautta.

Salminen jätti ketju-uran, koska halusi olla parempi isä ja koska ketjussa oli aina joku, joka sanoi, mitä saa tehdä. Kun Salminen kertoi psykologille työuupumuksesta ja yrittäjäksi ryhtymisestä, tämä ihmetteli, että yrittäjyyskö stressiä lievittää. Salminen vastasi, että ainakin stressi on silloin itse aiheutettua.

Mari Koukkula

Rami Riutta sanoo, että nykyisessä toiminnassa asiakkaat pystyy palvelemaan ilman katutason liikettä.
Rami Riutta sanoo, että nykyisessä toiminnassa asiakkaat pystyy palvelemaan ilman katutason liikettä.

— Tulot romahtivat, mutta myös kolesteroli on laskenut, ja johtoryhmän kanssa neuvottelimme äskettäin viikoittaiseen työaikaan lyhennyksen 52:sta 47 tuntiin.
Johtoryhmä tarkoittaa 9- ja 6-vuotiaita lapsia.

Tempaukset ja omaleimaisuus ovat pienyrittäjien vahvuuksia, sanoo myös Mikkelin kaupunkikeskustan kehittämisyhdistyksen (Mikke ry) toiminnanjohtaja Tiina Maczulskij.

Hän sanoo, että huoli pienten erikoisliikkeiden tulevaisuudesta on jatkuva, ei vain Mikkelissä.
— Verkkokauppa ja isojen ketjujen volyymi luovat epävarmuutta, vaikka toisaalta verkkokauppa on joillekin myös mahdollisuus.

Maczulskij´n mielestä keinoja pienyritysten aseman parantamiseen on löydettävissä yhteistyötä lisäämällä. Mikke käynnisti kesällä hankkeen, jossa yrityksiä aktivoidaan yhdessä tekemiseen, verkostoitumiseen ja ideoiden jakamiseen.
— Tämä näkyy siten, että jatkossa yritykset muun muassa markkinoivat enemmän toistensa palveluita, esimerkiksi näyteikkunoissa tai facebook-tykkäyksinä. Tulossa on myös yhteinen markkinapaikka, jossa yritykset tuovat esiin tarjouksiaan.

Myös tarinallisuudessa on tulossa avauksia. Maczulskij kertoo muun muassa Kala-Kalle -liikkeen kehitelleen ideaa, joka pian näkyy.
— Tarvitaan omia sampokaulasia, jotta yritykset pystyvät erottumaan massasta.

Kivijalkaliikkeiden kokemiin kilpailupaineisiin voi vastata omalla muutoksella. Mikkelissä Data Group on päättänyt luopua myymälästään, koska toiminta painottuu yritysasiakkaisiin ja palveluihin eikä enää kuluttajamyyntiin.

Data Group Mikkeli tunnettiin aiemmin nimellä Microstore. Yritys on toiminut Maaherrankadulla 90-luvun alkupuolelta. Yrittäjä Rami Riutta sanoo tietotekniikan toimintaympäristön muuttuneen merkittävästi, ja päätös luopua myymälästä syntyi pitkän harkinnan jälkeen.

— Uusi aika vaatii rohkeita päätöksiä ja uudistumista.
— It-laitteiden kuluttajakauppa on siirtynyt alan asiantuntijaliikkeistä marketeihin ja kodinkoneliikkeisiin. Kymmenen viime vuoden aikana me olemme asteittain siirtyneet kuluttajamyynnistä palvelemaan pienyrittäjiä, kertoo Riutta.
— Kivijalkaliike sitoo henkilökuntaa, ja sen merkitys on koko ajan vähentynyt myös yritysasiakkaiden palvelussa, joka perustuu usein käynteihin asiakkaiden luona.

Liikkeellä on yritysasiakkaita ympäri Suomea.
— Nykytekniikka ja toimintatavat mahdollistavat sen, että välimatkoilla ei ole samanlaista merkitystä kuin aiemmin.

Liiketoiminta ei ole enää pelkästään tietokoneita ja it-tarvikkeiden myyntiä vaan yrittäjille suunnattua apua ja palvelua. Riutan mukaan pienyrittäjät ulkoistavat tietoteknisiä hankintojaan yhä yleisemmin, missä on kasvun mahdollisuuksia.

Data Group Mikkeli työllistää neljä henkilöä, eikä väki ratkaisun vuoksi vähene. Tarpeen mukaan osaamista voidaan hankkia ketjun 350 ammattilaiselta

Kommentoi artikkelia

Jos haluat kommentoida nimettömänä, voit tehdä sen seuraavasti:
Kirjoita nimimerkkisi Nimi-kenttään, valitse Kommentoin mieluummin vieraana -kenttä ja lisää sähköpostiosoitteesi sähköpostikenttään. Sähköpostiosoite ei näy kommentoinnin yhteydessä. Voit myös kommentoida rekisteröityneenä luomalla tilin Disqus-palveluun tai kirjautumalla kommentointiin esimerkiksi Facebookin tai Twitterin avulla.