Mikkelin lentoasema joutuu säästökuurille - viime vuonna 573 laskeutumista

Lentoasema luopuu lähivuosina investoinneistaan valtionapujen loputtua.

Jaakko Avikainen

Mikkelin lentoasemalla pitäydytään lähivuosina suuremmista investoinneista. Kaupungin omistama kenttä joutuu kiristämään vyötään valtion avustusten loputtua tämän vuoden alussa. Valtio on tukenut kenttää vuosittain noin 350 000 eurolla.

Lähivuosina lentoaseman remonttilistalla olisi muun muassa lähestymisjärjestelmä ja laskeutumisvalot.
— Käyttötalous pidetään minimissä, mutta lentoturvallisuudesta pidetään huolta. Torni pidetään auki normaaliin tapaan laitteiston elinkaarta pidentämällä, kaupungin tekninen johtaja Jouni Riihelä kertoo.

Jaakko Avikainen

Suomen lentokenttäverkosto elää parasta suurta murrosta. Valtionyhtiö Finavia on luopunut pikku hiljaa pienemmistä maakuntakentistä.

Harrastajailmailun vähentyessä kentät saavat tuloja yhä enemmän oheispalveluista ja asemille houkutelluista yrityksistä.

Mikkelissä lentoasemaverkoston kehitystä seurataan tarkasti tulevan viiden vuoden ajan.
— Sitten näemme paremmin miltä perinteinen ilmailu Suomessa näyttää. Sen jälkeen meidän on parempi tehdä isompia investointiratkaisuja.

Mikkelissä työskentelee vakituisesti neljän hengen miehistö. Aseman toimintakulut olivat viime vuonna investointeineen reilut puoli miljoonaa euroa.

Riihelän mukaan kenttä toimii valtakunnallisten vertailujen mukaan erittäin tehokkaasti.

Henkilöstö on hälytysvalmiudessa yötä päivää esimerkiksi elinkuljetuslentojen varalta.
— Olemme pitäneet asiakasmäärämme kentällä tasaisena hyvän palvelun avulla. Työntekijämme venyvät todella paljon, lentoaseman päällikkö Sakari Silvennoinen toteaa.

Lähiviikkoina kenttä on muun muassa SM Vaakuna-ralliin osallistuvien käytössä. Kentällä on varauduttu 2-4 koneen laskeutumiseen.

Maaliskuussa on vuorossa Patria Pilot Training -lentokoulutusorganisaation järjestämä yölentoharjoitus.

Koulutukseen osallistuu 14 Kazakstanin siviili-ilmailuakatemian oppilasta, jotka majoittuvat Visulahden mökeissä.
— Pyrimme hoitamaan lennot siten, että ne häiritsevät mahdollisimman vähän lähialueen asukkaita. Mikkeli säilyy tärkeänä yhteistyökenttänä myös tulevaisuudessa, sanoo yhtiön koulutuspäällikkö Juhani Haapamäki.

Puolustusvoimat jatkaa arkipäivisin tehtäviä lentojaan normaaliin tapaan. Kentällä on varauduttu myös itärajan takaa tulevien yksityiskoneiden vastaanottoon. Asema hakee parasta aikaa uutta ympäristölupaa.

Mikkelin lentoaseman tiloissa toimii myös suomalaisyritys Future Sky Oy:n miehittämättömien ilma-alusjärjestelmien testikeskus.

Käytännössä kyse on kauko-ohjattavista koptereista, joihin on kiinnitetty lisälaite kuten digikamera, lämpökamera tai laserkeilain. Palveluja kaupataan erityisesti yrityksille.
— Multikoptereilla voidaan hoitaa esimerkiksi vartiointitehtäviä tai saada reaaliaikaista tietoa vaikkapa sähköverkon tilasta, kertoo yhtiön kehitysjohtaja Katja Kapanen.

Miehittämättömien ilma-alusten määrä on maailmalla kovassa kasvussa. Suomessa erilaisia alan toimijoita on arvioitu olevan vajaat 100. Alasta kiinnostuneita harrastajia on sitäkin enemmän.

Future Sky Oy aloittaa laitteiston testauksen Mikkelissä kevään aikana. Kaupunkiin pieni yritys päätyi ainutlaatuisten olosuhteiden takia.
— Kaupungissa on hyvä lentokenttäinfra ja valvottu ilmatila. Suomessa ei ole toista vastaavaa kenttää, jonka läheisyydessä sijaitsevat myös kaupungin palvelut, Kapanen kehuu.

Kesän aikana yritys testaa Mikkelissä laitteistoja ja laitejärjestelmiä. Pienempien multikoptereiden lisäksi käytössä on muutaman metrin siipien kärkivälillä varustettuja kiinteäsiipisillä aluksia.
— Yritämme saada yritykset ja julkisen puolen kiinnostumaan palveluista. Alan huimia mahdollisuuksia ei ole Suomessa vielä täysin ymmärretty.

Alla olevassa videossa maanantailta puolustusvoimien kone nousee ilmaan Mikkelin lentoasemalta.

Video, jonka Länsi-Savo (@lansisavo) julkaisi 16. 02ta 2016 klo 7.44 PST

Osallistu keskusteluun

Länsi-Savo