Aukiolojen vapautus kasvattanut erityisesti markettien liikevaihtoa

Sunnuntai on Osuuskauppa Suur-Savon myymälöissä kasvanut myynniltään yhtä isoksi kuin arkipäivätkin.

Risto Hämäläinen

Kaupat ovat markkinoineet alennuspäivää näkyvästi. Arkistokuva.

Kauppojen aukioloajat vapautuivat 1. tammikuuta, minkä seurauksena kaupat ovat saaneet tänä vuonna päättää itse aukioloajoistaan. Tästä ovat hyötyneet erityisesti marketit ja tavaratalot, sillä päivittäistavarakaupan liikevaihto kasvoi alkuvuonna ruoan hintakilpailusta huolimatta. Tämä käy ilmi Kaupan liiton selvityksestä.

Osuuskauppa Suur-Savon alueella kauppojen aukioloaikojen vapautuminen näkyy erityisesti suuremmissa myymälöissä, kuten Prismoissa, joissa myynnin kasvu on Osuuskauppa Suur-Savon marketkaupan johtaja Iiro Siposen mukaan ollut suurinta.

Aukioloaikojen vapautus on kasvattanut erityisesti kauppojen sunnuntaimyyntiä.

— Sunnuntai on kasvanut myynniltään yhtä isoksi kuin arkipäivätkin. Monesti sunnuntaina ostetaan alkuviikon ruuat kaikessa rauhassa, eikä maanantaina tarvitse lähteä kauppaan, Siponen selittää.

Viikonlopun myynnin kasvun on noteerattu myös K-Supermarket Rokkalassa. Lauantain ja sunnuntain kasvanut myynti ei ole kuitenkaan kasvattanut viikkomyyntiä, vaan myynti jakaantuu eri tavalla pitkin viikkoa kuin aiemmin.

— Lauantain ja sunnuntain kasvanut myynti on pois perjantailta ja alkuviikolta. Esimerkiksi maanantait ovat tänä vuonna olleet hiukan hiljaisempia viime vuoteen nähden, koska kauppa on sunnuntaina pidempään auki, K-Supermarket Rokkalan kauppias Jari Mattila selittää.

Mattilan mukaan aukiolojen vapautuminen näkyy myös kuluttajien käyttäytymisessä.

— Ihmiset käyvät useammin kaupassa ja keskiostot ovat vähän pienemmät kuin aikaisemmin, Mattila lisää.

Sohvi Auvinen