Mäntyharjun säiliöturma huomattiin puolessa tunnissa, mutta säiliö vuoti silti tunteja vaarallista ainetta — Katso kuva säiliöön tulleesta reiästä

Metyyli-tert-butyylieetteriä sisältäneeseen säiliöön tullutta reikää oli Onnettomuustutkintakeskuksen johtajan mukaan "hirvittävän vaikea tukkia".

Onnettomuustutkintakeskus

Onnettomuuspaikalta otetussa kuvassa näkyy, että säiliöön tullut reikä oli melko iso.

Onnettomuustutkintakeskus on saanut selville, milloin vakavan ympäristöonnettomuuden aiheuttanut Mäntyharjun säiliöturmavaunu lähti liikkeelle ja törmäsi päätepuskimeen.

Johtaja Veli-Pekka Nurmen mukaan säiliö ehti vuotaa 27 minuuttia ennen kuin ohi kulkeneen junan kuljettaja havaitsi vuodon hieman kahdentoista jälkeen päivällä 1,5 viikkoa sitten lauantaina. Tieto selviää asetinlaitteesta, jota Onnettomuustutkintakeskus tutki viime ja tällä viikolla. Sen avulla nähdään, milloin vaunut ovat liikahtaneet.

— Kokonaisuudessaan säiliö vuoti kuitenkin tunteja. 27 minuutin lisäksi viivettä tuli siinä, että pelastuslaitoksen yksiköt saapuivat paikalle ja saivat tukittua vuodon, Nurmi muistuttaa.

Pelastuslaitos sai vuodon tukittua vasta myöhään illalla. Sen aikana 35 000 litraa metyyli-tert-butyylieetteriä valui maahan.

Säiliöön tuli iso reikä

Onnettomuustutkintakeskuksen julkaisemassa kuvassa näkyy, että törmäyksessä säiliöön tuli melko kookas reikä. Nurmi kuvailee reikää ”noin vaaksan kokoiseksi”. Vaaksa tarkoittaa peukalon ja etusormen välistä etäisyyttä.

— Sitä oli hirvittävän vaikea tukkia, Nurmi sanoo.

Onnettomuustutkintakeskus asetti tutkintaryhmän viime viikolla tutkimaan onnettomuutta. Mukana on esimerkiksi eläkkeellä olevia veturinkuljettajia ja palopäälliköitä, joilla on pitkä kokemus omasta alastaan.

Jos tavara tulee Vainikkalasta ja on matkalla Kotkaan, miksi se viedään Mäntyharjulle? — Veli-Pekka Nurmi

Säiliöturman tutkinta jatkuu vaurioituneen kaluston tutkimuksilla. Rikkoutuneet vaunut ovat Nurmen mukaan tällä hetkellä Pieksämäellä.

— Lisäksi tehdään vielä haastatteluja ja taustaselvittelyä. Analyysin aika on myöhemmin.

Tutkinta kestää yli puoli vuotta

Julkisuudessa on puhuttu paljon siitä, miksi vaunut ylipäätään olivat Mäntyharjussa. Länsi-Savo on aikaisemmin kertonut, että myös Hirvensalmen Lelkolassa oli samanlaisia vaunuja onnettomuushetkellä.

— Jos tavara tulee Vainikkalasta ja on matkalla Kotkaan, miksi se viedään Mäntyharjulle? Myös tähän yritämme saada vastauksen. Siihen en vielä ota kantaa, onko toimittu järkevästi vai ei, Nurmi sanoo.

Onnettomuuden tutkinta kestää 6—9 kuukautta. Nurmi muistuttaa, että onnettomuuden syyn lisäksi tutkinnan tavoitteena on tuottaa tietoa turvallisuudesta niin, että Mäntyharjun onnettomuuden kaltaisia turmia ei enää tapahtuisi.

Pääset lukemaan kaikki Mäntyharjun säiliöturmaa käsittelevät uutiset tästä

Kommentoi artikkelia

Jos haluat kommentoida nimettömänä, voit tehdä sen seuraavasti:
Kirjoita nimimerkkisi Nimi-kenttään, valitse Kommentoin mieluummin vieraana -kenttä ja lisää sähköpostiosoitteesi sähköpostikenttään. Sähköpostiosoite ei näy kommentoinnin yhteydessä. Voit myös kommentoida rekisteröityneenä luomalla tilin Disqus-palveluun tai kirjautumalla kommentointiin esimerkiksi Facebookin tai Twitterin avulla.

Lue kommentointiohjeet