Mikkeliläiset lapset ja aikuiset kertovat mielipiteensä pyöräilykypärästä: "Nuorilla se, miltä kypärä näyttää, aiheuttaa paineita"

Kypärän käyttö nousi puheenaiheeksi, kun mikkeliläinen kolmen lapsen isä ja ylilääkäri Heikki Laine huolestui etenkin yläkoululaisten tilanteesta. Parikymmentä valtuutettua allekirjoitti valtuustoaloitteen jonkinlaisen kypäräpakon edistämisestä. Nyt kaupunkilaiset vastaavat, miksi he käyttävät tai eivät käytä kypärää.

Milla Hytinkoski, 16, Mikkelin lukio. Kouluun on niin lyhyt matka, 1,5 kilometriä, että sinne tulee helposti lähdettyä ilman kypärää. Jos olisi pidempi matka tai isompi tie, silloin kypärää käyttäisin. Nuoret eivät käytä kypärää varmaankaan siksi, että se ei näytä hienolta. Minulle ei ole koskaan sattunut pyöräillessä mitään, enkä aja pyörällä talvella.
Milla Hytinkoski, 16, Mikkelin lukio. Kouluun on niin lyhyt matka, 1,5 kilometriä, että sinne tulee helposti lähdettyä ilman kypärää. Jos olisi pidempi matka tai isompi tie, silloin kypärää käyttäisin. Nuoret eivät käytä kypärää varmaankaan siksi, että se ei näytä hienolta. Minulle ei ole koskaan sattunut pyöräillessä mitään, enkä aja pyörällä talvella.
Nestori Kuusisto, 17, Mikkelin lukio. Pyöräilen kouluun, mutta en omista enää pyöräilykypärää. Vanhemmat ovat sanoneet, että kun pääsee yläkouluun, kypärää ei ole enää pakko käyttää. En ole koskaan tykännyt kypärästä, en oikein tiedä, miksi. Onnettomuuksia ei ole kuitenkaan vielä sattunut, ja isä on aina sanonut, että kantapään kautta oppii. 
Oili Heikkilä, 12, Päämajakoulu. Käytän kypärää, koska jos kaatuu, niin silloin ei satu. Vanhemmat myös sanovat, että kypärää pitää käyttää, ja käytän sitä koulumatkoilla sekä vapaa-ajalla.Kerran ajoin pyörällä maastossa, ja liukastuin mutaisessa kohdassa. Silloin kypärästä oli apua, sillä pääni osui kiveen. Kun oli kypärä päässä, siinä ei sattunut pahasti.
Joona Soini, 16, Mikkelin lukio. Pyöräilykypärää ei tule käytettyä. Yksi syy siihen varmaankin on, että kukaan muukaan ei sitä käytä. Uskon, että kypärää käytettäisiin enemmän, jos niitä olisi paljon muilla nuorilla. Koulussa on joskus kannustettu kypärän käyttöön, mutta aika vähän, ilmoitusten ja tällaisten avulla
Johanna Lindbohm, Rantakylän yhtenäiskoulun opettaja. Käytän kypärää oman turvallisuuteni takia. Lisäksi haluan toimia esimerkkinä nuoremmille. Nuorilta puuttuvat usein kypärät, mutta myös pyörän valot sekä heijastimet. Niihin voisi kiinnittää enemmän huomiota. Pyöräilykypärän käyttöä ajatellaan täällä usein nolona, mutta Helsingissä se on jo lähes kaikilla; tämä on kulttuurijuttu.
Jasmina Kääriäinen, 28. Käytän pyöräilykypärää useimmiten, se on oikeastaan lähinnä muistamisesta kiinni. Käytän sitä turvallisuuden takia, ja varsinkin talvella pyöräillessä se on aina päässä. Nuorilla se, miltä kypärä näyttää, aiheuttaa paineita. Itse olen ehkä vuoden verran kypärää taas käyttänyt, aikaisemmin minullakin oli vähän sellaista, etten viitsinyt. 
Kasperi Mustonen, 12, Urheilupuiston koulu. En tajua, miksi kypärää ei kannattaisi käyttää. Se on hyvä vakuutus ja suojaa päätä. Monet eivät käytä kypärää, koska se näyttää niiden mielestä tyhmältä.Koulussa on ollut välillä tunneilla puhetta pyöräilykypärän käytöstä, mutta se ei hirveästi vaikuta. Kypäräpakko voisi olla aika hyvä. Minulle ei ole sattunut pyöräillessä onnettomuuksia.
 Alex Väisänen, 12, Päämajakoulu. Käytän kypärää, koska jos auto tulee vastaan tiellä ja osuu, niin päähän voi sattua. Käytän kypärää koulumatkojen lisäksi myös vapaa-ajalla, ja ajattelin jatkaa sen käyttöä myös yläkoulussa. Nuorten pitäisi itse tajuta, että kypärän käyttäminen on turvallisuuskysymys. Jos se ei ole päässä ja auto ajaa päälle, voi käydä huonosti.

Kommentoi artikkelia

Jos haluat kommentoida nimettömänä, voit tehdä sen seuraavasti:
Kirjoita nimimerkkisi Nimi-kenttään, valitse Kommentoin mieluummin vieraana -kenttä ja lisää sähköpostiosoitteesi sähköpostikenttään. Sähköpostiosoite ei näy kommentoinnin yhteydessä. Voit myös kommentoida rekisteröityneenä luomalla tilin Disqus-palveluun tai kirjautumalla kommentointiin esimerkiksi Facebookin tai Twitterin avulla.