Nettisivumme uudistuivat – Katso tästä ohjepaketti digilehtemme lukemiseen

Mobiilisovellus on syytä päivittää tuoreimpaan versioon. Mikäli lehden lukemisessa on ongelmia, kannattaa kokeilla uloskirjautumista.

Länsi-Savon uudet verkkosivut julkaistiin kuukausi sitten. Alla muistutukseksi tietopaketti siitä, mitä sivuillamme muuttui muun muassa näköislehteen kirjautumisen ja nettijuttujen kommentoinnin osalta.


En pääse kirjautumaan mobiilisovellukseen, miten toimin?

Mobiilisovellus vaatii päivityksen tuoreimpaan versioon, joten tarkistathan, että sovelluksesi on ajan tasalla. Päivitä uusin versio sovelluskaupastasi. Käytössäsi pitäisi olla Androidin versio 4.7.9, iOS 4.5.13 tai Windows Phonen versio 6.24.1. Versionumeron löydät sovelluksen Asetukset-sivulta.

Jos kirjautumisessa tai lehden lukemisessa on ongelmia, kannattaa ensin kokeilla kirjautua ulos sovelluksesta ja tämän jälkeen kirjautua sisään uudestaan. Osa laitteista jättää muistiin tietoa ja siihen saattaa auttaa, kun poistaa sovelluksen asetuksista kaiken datan. Esimerkiksi Android-laitteissa se onnistuu: Asetukset -> Sovellukset -> Länsi-Savo -> Tallennustila -> Tyhjennä tiedot. Kannattaa tarkistaa myös, että asiakastililläsi on tilaukset kunnossa. Asiakastiliisi pääset kirjautumaan osoitteessa lansi-savo.fi/kirjaudu samalla tunnuksella kuin mobiilisovellukseen.

Myös sovelluksen poistaminen kokonaan laitteesta ja uudelleen asennus voi auttaa kirjautumisongelmiin.


Miten näköislehteä pääsee lukemaan?

Näköislehteen pääsee kirjautumaan verkkopalvelun etusivulta ylävalikon näköislehti-valikosta valitsemalla lehden. Näköislehden lukeminen edellyttää voimassa olevaa tilausta sekä asiakastiliä.

Asiakastili on helppo luoda verkkopalvelun ylävalikon kirjaudu sisään –linkin kautta. Pääset luomaan tilin myös tästä. Jos sinulla on voimassa oleva tilaus, luo asiakastili klikkaamalla ”oletko jo lehden tilaaja”-linkkiä. Pääset liittämään nykyiset tilaustietosi tilillesi suoraan.

Asiakastilin luomisen jälkeen sinulla on kirjautumiseen tarvittavat käyttäjätunnus ja salasana. Tilaajillemme on lähetetty sähköpostitse tiedot asiakastilin käyttöönotosta.

Näköislehden käyttöön liittyviin kysymyksiin löytyy vastauksia täältä. Voit olla tarvittaessa yhteydessä asiakaspalveluumme.

Asiakastunnuksia ei voi yhdistää verkkokommentointiin, eli et voi kirjautua verkkokommentointiin samoilla tunnuksilla.

Näköislehdessä ei valitettavasti tällä hetkellä ole linkkiä josta pääsisi palaamaan takaisin lehden etusivulle esimerkiksi uloskirjautumista varten. Pääset palaamaan sivuille selaimen nuolinäppäimellä. Muistathan, että mikäli et käytä lehteä julkisessa käytössä olevalla koneella, on helpompaa jättää kirjautuminen valmiiksi seuraavaa käyttökertaa varten.


Mistä löydän näköislehtiarkiston?

Vanhojen näköislehtien arkisto löytyy näköislehti-välilehdeltä, arkisto-sanan alapuolella olevaa lehden kantta klikkaamalla.


Missä voin hallinnoida tilaustani?

Henkilöasiakkaita palvelemme kokonaan uusituilla asiakaspalvelusivustoilla osoitteessa asiakaspalvelu.lansi-savo.fi. Tilaaja-asiakkaat pääsevät hallinnoimaan omia tilauksiaan uuden henkilökohtaisen asiakastilin kautta. Lue lisää asiakastilistä tästä.

Myös yritysasiakkaiden oma sivusto on uudistettu kevään aikana ja se löytyy osoitteesta yritysasiakkaat.lansi-savo.fi.


Mitä uutta verkkopalvelussa on?

Länsi-Savon verkkopalvelu on uudistunut lähes kokonaan. Uusi sivusto on responsiivinen, eli se toimii kaikilla päätelaitteilla sujuvasti.

Ulkoasu on entistä selkeämpi ja helppokäyttöisempi. Mobiilinäkymässä päivän luetuimmat, uusimmat ja viimeksi kommentoidut artikkelit löytyvät kätevästi omien painikkeiden takaa. Näköislehden tilaajat pääsevät lukemaan näköislehden entistä kätevämmin suoraan valikosta.


Miten verkkojuttuja kommentoidaan?

Verkkojuttuja voi kommentoida nyt joko kirjautuneena käyttäjänä tai anonyymisti kirjautumatta. Verkkokeskusteluun voi nyt kirjautua esimerkiksi Facebook- tai Twitter-tunnuksilla tai Disqus-palvelun omilla tunnuksilla. Tällöin kommentoijan nimi näkyy kommentin yhteydessä.

Kommentointi on mahdollista edelleen myös anonyyminä tai nimimerkin takaa. Tällöin viestin kirjoittamisvaiheessa tulee klikata kommentointilomakkeessa Nimi-riviä ja laittaa rasti kohtaan ”Kommentoin mieluiten anonyyminä”. Kommentoidessa tulee ilmoittaa myös sähköpostiosoite, joka jää vain toimituksen tietoon eikä sitä näytetä kommentin yhteydessä. Vanhan sivuston kommentointitunnukset eivät enää ole käytössä.

Kaikki kommentit ennakkomoderoidaan ennen niiden julkaisua. Vanhoilta sivustoilta siirretyissä verkkojutuissa ei ole kommentointimahdollisuutta teknisistä syistä johtuen.


Miksi etusivu tuntuu tyhjemmältä kuin ennen?

Noin kaksi kolmasosaa sivujen käytöstä tehdään mobiililaitteella. Siksi uudella sivustolla on pyritty palvelemaan heitä aiempaa paremmin tekemällä sivustosta mahdollisimman selkeä. Siksi tietokoneella käytettäessä sivut saattavat tuntua aiempaa tyhjemmältä, mutta esimerkiksi etusivulla on sama määrä artikkeleita kuin ennenkin.


Miksi sosiaalisen median jakonapit näkyvät etusivulla?

Sosiaalinen media on tärkeä osa monen kävijämme mediankäyttöä, ja haluamme tarjota heille aiempaa helpomman tavan jakaa sisältöjämme.


Millä selaimilla ja laitteilla sivusto toimii?

Sivusto on suunniteltu toimivaksi Google Chrome, Microsoft Edge, Internet Explorer, Mozilla Firefox ja Safari -selainten tuoreimmilla versioilla. Mobiililaitteissa eli älypuhelimissa ja tableteissa tuetaan Android Browserin, Google Chromen ja Safarin tuoreita versioita.

Jos sivusto ei vaikuta toimivan laitteellasi oikein, tarkistathan ensimmäiseksi, että internet-selaimesi ja laitteesi käyttöjärjestelmä ovat ajan tasalla.

Kommentoi artikkelia

Jos haluat kommentoida nimettömänä, voit tehdä sen seuraavasti:
Kirjoita nimimerkkisi Nimi-kenttään, valitse Kommentoin mieluummin vieraana -kenttä ja lisää sähköpostiosoitteesi sähköpostikenttään. Sähköpostiosoite ei näy kommentoinnin yhteydessä. Voit myös kommentoida rekisteröityneenä luomalla tilin Disqus-palveluun tai kirjautumalla kommentointiin esimerkiksi Facebookin tai Twitterin avulla.