Hirvensalmen karting-hallissa ahkeroidaan talkoilla ja odotetaan suhisevia autoja — Sinivalkoinen rata on kuin formuloiden Monaco

Hirvensalmen Autourheilijat avaa Mikkelin seudun ensimmäisen sisäkarting-hallin tammikuussa, jos sähköautot saapuvat maailmalta ajoissa. Toimintaan on jo nyt käytetty 2500 talkootuntia.

Tanja Rihu

Rata rakennetaan 700 autonrenkaasta, jotka on, talkoilla tietenkin, maalattu sinivalkoisiksi.
Rata rakennetaan 700 autonrenkaasta, jotka on, talkoilla tietenkin, maalattu sinivalkoisiksi.

Sinivalkoisia autonrenkaita on avarassa tilassa loputtomiin. Suomi100 -teema näkyy väreinä Hirvensalmen karting-hallillakin.
Tasan 700 maalattua rengasta, joista ajorata rakennetaan, on juuri nyt siirretty hallin toiselle laidalle. Pohjaa hiotaan vielä ennen uutta maalipintaa.
— Pitää saada pitoa. Nykyinen pinta ei ole hyvä, Hirvensalmen Autourheilijoiden puheenjohtaja Kari Liimatainen perustelee.

Hirvensalmen Autourheilijat (Hau) on muuttanut rakennusliikkeen entistä toimitilaa Mikkelin seudun ensimmäiseksi sisäkarting-halliksi kesästä asti. Keskellä syyspäivää miehiä on paikalla puolenkymmentä.
Talkoohenkeä on Hirvensalmelta löytynyt. Seuran omaa väkeä on hallilla joka päivä ja ilmoitettuihin talkoisiin on tullut yli kolmisenkymmentä ihmistä. Halli on muun muassa maalattu kokonaan.
— Olisikohan talkootunteja nyt kasassa 2500, Liimatainen laskee.

Tanja Rihu

Sosiaalitilojen yläpuolelle tulee katsomo, josta voi seurata radan tapahtumia. Haun puheenjohtaja Kari Liimatainen pääsi siivoushommiin.
Sosiaalitilojen yläpuolelle tulee katsomo, josta voi seurata radan tapahtumia. Haun puheenjohtaja Kari Liimatainen pääsi siivoushommiin.

Tekemistä on vielä. Sosiaalitilat ja yläkerran katsomo ovat kesken ja ajanottolaitteistot asentamatta, mutta ajorataa on päästy jo testaamaan. Autonrenkaista muodostuu mutkainen reitti, jota Liimatainen vertaa Monacon formularataan.
— Siinä on yhtä vaikea ohittaa, Liimatainen virnistää.
Testiajot on tehty muilla autoilla, koska seuran omat hankinnat ovat vielä maailmalla. Hirvensalmella ajetaan sähköautoilla, joita on nykyisin Suomessa vain Powerparkin radalla.
Sähköautot ovat puolet kalliimpia kuin tavalliset, mutta ekologisia, hiljaisia ja hajuttomia.
— Ne ovat juuri sopivan ärhäköitä tälle radalle ja silti kuuluu vain suhinaa, Liimatainen sanoo.

Hirvensalmen autourheilijoiden videolla näkyy rata valmiina ja ensimmäiset testiajot vara-autoilla.

Karting-hallin tärkein tehtävä on olla nuorten uusi harrastuspaikka. Ajatuksena on, että Mikkelin seudun juniorit pääsevät ajoleireille ja koulutuksiin lähellä kotia.
Toimintaa rahoitetaan vuokrakäytöllä eli tarjoamalla yritysten ja yksityisten ryhmille karting-elämyksiä läpi vuoden. Kuluvan vuoden pikkujoulukausi jää vielä väliin, mutta tammikuussa ovet ovat jo auki.
— Kaikki on silloin valmista, jos vain saamme autot joulukuun aikana, Liimatainen lupaa.

Hirvensalmen karting-halli on tiettävästi Suomen ainoa, jota vetää yrityksen sijaan yhdistys. Liimatainen myöntää, että yhdistysvetoisuus on helpottanut esimerkiksi sopimusneuvotteluja sponsoreiden kanssa.
— Halli on otettu kaikin puolin älyttömän hyvin vastaan. Päivittäin käy joku ovella kysymässä, että milloin pääsee ajamaan.

Tanja Rihu

Talkoolaisena ahertanut Sami Marttinen pääsi testaamaan rataa vara-autolla. Sähköautot ovat vielä maailmalla.
Talkoolaisena ahertanut Sami Marttinen pääsi testaamaan rataa vara-autolla. Sähköautot ovat vielä maailmalla.

Osallistu keskusteluun

Jos haluat kommentoida nimettömänä, voit tehdä sen seuraavasti:
Kirjoita nimimerkkisi Nimi-kenttään, valitse Kommentoin mieluummin vieraana -kenttä ja lisää sähköpostiosoitteesi sähköpostikenttään. Sähköpostiosoite ei näy kommentoinnin yhteydessä. Voit myös kommentoida rekisteröityneenä luomalla tilin Disqus-palveluun tai kirjautumalla kommentointiin esimerkiksi Facebookin tai Twitterin avulla.