Länsi-Savon omistus siirtyy Keski-Suomeen — ”Tarvitsimme omaan kasvuumme isomman kumppanin”, sanoo Juhana Tikka

Keskisuomalainen Oyj osti kaakosta viisi maakuntalehteä, yhden aluelehden ja yhdeksän paikallislehteä. — Haluamme olla toimija, emmekä toiminnan kohde, sanoo Keskisuomalaisen toimitusjohtaja.

Onni Ojala

Nimet pantiin paperiin perjantaina. Kuvassa vasemmalta Kaakon Viestinnän toimitusjohtaja Juhana Tikka, Länsi-Savo Oy:n hallituksn puheenjohtaja Jukka Tikka, Länsi-Savo Oy:n toimitusjohtaja Ilkka Tikka sekä Keskisuomalainen Oyj:n toimitusjohtaja Vesa-Pekka Kangaskorpi.
Nimet pantiin paperiin perjantaina. Kuvassa vasemmalta Kaakon Viestinnän toimitusjohtaja Juhana Tikka, Länsi-Savo Oy:n hallituksn puheenjohtaja Jukka Tikka, Länsi-Savo Oy:n toimitusjohtaja Ilkka Tikka sekä Keskisuomalainen Oyj:n toimitusjohtaja Vesa-Pekka Kangaskorpi.

Mediatalo Keskisuomalaisen toimitusjohtaja Vesa-Pekka Kangaskorpi pitää Länsi-Savon-konsernin mediatoimintojen ostoa luontevana jatkumona yhtiön pitkään jatkuneelle kasvustrategialle.

Hän näkee myös ostettavien yhtiöiden toiminta-alueen sopivana. Keskisuomalaisen mediakartta yltää pääkaupunkiseudulta keskiseen Suomeen ja nyt myös itärajan tuntumaan.

Länsi-Savo-konserni myi perjantaina maakuntalehtiä kustantavan Kaakon Viestintä Oy:n paikallislehtiyhtiö ESV-Paikallismediat Oy:n sekä Kouvolassa sijaitsevan painon kiinteistöineen Keskisuomalaiselle

Kaupassa uuden omistajan saivat maakuntalehdet Itä-Savo, Etelä-Saimaa, Kouvolan Sanomat, Kymen Sanomat ja Länsi-Savo sekä Imatralla ilmestyvä Uutisvuoksi ja yhdeksän kerran viikossa ilmestyvää paikallislehteä.

Mitä Keskisuomalainen tavoittelee kaupalla?

— Keskisuomalaisen strategia pohjautuu siihen, että haemme synergistä kasvua. Kun kasvua oli tarjolla, halusimme tarttua siihen. Ala on voimakkaassa muutoksessa. Me haluamme olla toimija, emmekä toiminnan kohde, Kangaskorpi sanoo.

Kaakon Viestintää Kangaskorpi kuvailee yhtiöksi jolla on selkeä kokonaisuus ja hyvät brändit. Näiden pohjalle on hyvä rakentaa bisnestä.

— Muutama vuosi sitten tehty fuusio Kaakon Viestinnäksi oli järkevä liike. Se antoi lehdille lisää aikaa ja elintilaa. Ostimme tehokkaasti hoidetun vahvan kokonaisuuden. Ostajan näkökulmasta haaste on se, ettei lisätehoja ole saatavissa millään helpoilla konsteilla.

Paikalliset lehtibrändit jatkavat ennallaan

Pörssitiedotteessa Kangaskorpi puhuu synergioiden hakemisesta. Mistään saneerauskuurista ei hänen mukaansa ole kyse.

— Ensin tutustutaan yhtiöön ja katsotaan, mitä asioita voidaan yhdessä tehdä järkevämmin. Pidemmällä aikavälillä katsomme läpi myös painamisen ja jakelun. Mitään dramaattista ja nopeaa ei tapahdu. Tarkoitus on vapauttaa kaikki mahdolliset resurssit tärkeimpään tekemiseen.

Paikalliset lehtibrändit jatkavat ennallaan. Kangaskorven mukaan niitä on enemmänkin tarkoitus vahvistaa kuin häivyttää.

Maakuntalehtien tehtävä on tukea alueidensa menestystä. Ei lehti voi olla vahvempi kuin alueensa. — Vesa-Pekka Kangaskorpi

— Koko Keskisuomalaisen strategia perustuu paikallisuuteen. Maakuntalehtien tehtävä on tukea alueidensa menestystä. Ei lehti voi olla vahvempi kuin alueensa.

Lukijan kannalta muutos näkyy Kangaskorven mukaan entistä laadukkaampina palveluina. Isommat resurssit mahdollistavat esimerkiksi entistä paremmat digitaaliset palvelut.

Länsi-Savo-konserni keskittyy St Michel Printiin ja kiinteistöihin

Kaakon Viestinnän toimitusjohtaja Juhana Tikka perustelee kauppaa myyjän kannalta media-alan nopealla muutoksella. Pienten yhtiöiden selviytymismahdollisuudet näyttävät heikoilta, eikä yhtiöllä ollut enää luontevaa suuntaa kasvaa yritysostoin.

Länsi-Savo-konserni kasvatti medialiiketoimintaansa 1990-luvulta asti usein yrityskaupoin, ja julkaistavien lehtienmäärä nousi tänä aikana yhdestä viiteentoista.

— Nyt tarvitsimme omaan kasvuumme isomman kumppanin. Uskomme, että tästä syntyy hyvä kokonaisuus asiakkaillemme ja henkilöstöllemme.

Länsi-Savo-konsernin suurin omistaja on mikkeliläinen Tikkojen suku. Länsi-Savo Oy:n toimitusjohtaja Ilkka Tikka kertoo, että Länsi-Savo-konserni keskittyy jatkossa ohkopaperituotteisiin erikoistuneeseen vientikirjapainoon St Michel Printiin sekä kiinteistöliiketoimintaan.

Kaakon Viestintä Oy:n ja ESV-Paikallismediat Oy:n yhteinen liikevaihto vuonna 2018 oli 49,2 miljoonaa euroa. Länsi-Savo-konsernin liikevaihto vuonna 2018 oli 57,7 miljoonaa euroa.

Uudessa konsernissa yli 6 000 työntekijää

Keskisuomalainen Oyj on pörssiyhtiö, jonka liikevaihto nousee kaupan myötä liki 250 miljoonaan euroon. Uudessa konsernissa on 6 340 työntekijää.

Mediatalo Keskisuomalainen on viime vuosina kasvanut useilla yritysostoilla. Vuonna 2013 konserniin liitettiin Etelä-Suomessa toimiva Suomen Lehtiyhtymä Oy ja vuonna 2016 lahtelainen Mediatalo ESA Oy. Jo ennen nyt tehtyä kauppaa yhtiö oli Suomen suurin maakunta- ja paikallisuutismedia.

Kaupassa Keskisuomalaiselle siirtyvä ESV-Paikallismediat Oy julkaisee Kaakkois-Suomessa yhdeksää paikallislehteä. Ne ovat Juvan Lehti, Kaakonkulma, Kangasniemen Kunnallislehti, Keskilaakso, Luumäen Lehti, Länsi-Saimaan Sanomat, Paikallislehti Joutseno, Pitäjänuutiset sekä Puruvesi-lehti.

Suomen suurin maakuntamediatalo

Keskisuomalainen-konserni julkaisee yhteensä 62 lehteä ja verkkomediaa. Konsernin suurimmat tilattavat lehdet ovat Jyväskylässä ilmestyvä Keskisuomalainen, kuopiolainen Savon Sanomat ja lahtelainen Etelä-Suomen Sanomat. Pääkaupunkiseudulla Keskisuomalaisen lehtiä ovat muun muassa Helsingin Uutiset ja Vantaan Sanomat, Turussa Turkulainen ja Tampereella Tamperelainen. 

Konsernin tuotteet tavoittavat viikoittain 2,3 miljoonaa ihmistä. 

Tällä vuosikymmenellä Keskisuomalaisen laajentumistahti on ollut kova. Vuonna 2013 konserni sai tukevan jalansijan pääkaupunkiseudulla ostamalla Suomen Lehtiyhtymä Oy:n. Silloin Keskisuomalaisen omistukseen siirtyivät muun muassa Helsingin Uutiset, porvoolainen Uusimaa, Aamuposti, Länsiväylä sekä Vantaan Uutiset. 

Vajaat kolme vuotta sitten tehdyllä kaupalla lahtelainen Mediatalo ESA siirtyi kokonaisuudessaan Keskisuomalaisen omistukseen. Mediatalo ESA julkaisee Etelä-Suomen Sanomien lisäksi Heinolassa ilmestyvää Itä-Hämettä ja pyörittää myös paikallisradiotoimintaa. 

Lisäksi konserni on laajentanut toimintaansa muun muassa digitaaliseen ulkomainosliiketoimintaan. Viime vuonna Keskisuomalainen osti tutkimusyhtiö IROResearch Oy:n sekä joukkoliikenteen digitaalisiin näyttötauluihin erikoistuneen Neonmedia Oy:n. 

Juttua muokattu klo 16.48: Lisätty lopun kappaleet ja grafiikka Keskisuomalaisen laajentumisesta.