Oletko käynyt ostoksilla älykärryjen kanssa? Toimitus testasi, katso video!

Tabletilla varustetut älykärryt muun muassa kertovat tarjouksista. Niillä voi myös selvitellä kaupassa olevien tuotteiden sijaintia.

Vesa Vuorela

Toimituksen testiostosreissun aikana yksikään Rokkalan K-supermarketin asiakas ei valinnut älylaitteella varustettuja kärryjä.
Toimituksen testiostosreissun aikana yksikään Rokkalan K-supermarketin asiakas ei valinnut älylaitteella varustettuja kärryjä.

Tuote hukassa? Ei hätää, nykyaikaiset ostoskärryt kyllä auttavat. Useissa Keskon päivittäistavarakaupoissa sellaiset ovat jo käytössä, Mikkelissäkin.

Länsi-Savon toimitus testasi älykärryt. Jos et näe videota, voit katsoa sen tästä

Kukaan ei vain tunnu tarttuvan modernilla teknologialla tuunattuun fiksuun ostoskärryyn Rokkalan K-Supermarketin iltapäivärupeamassa. Pelottaakohan se ihmisiä?

Enemmän se huolestuttaa, että ihmiset ovat niin riippuvaisia modernista teknologiasta. -Minna Panuma

Ei ainakaan viereisessä kaupunginosassa asuvaa eläkeläistä Väinö Tanskasta, joka on ostoksilla vakiokaupassaan.

— Ei vain ole tullut kokeiltua, vaikka olen monta kertaa miettinyt.

Asiakaspalvelua Tanskanen kuitenkin kaipaisi enemmän. Esimerkiksi lihatiskillä ei hänen mukaansa palvella samalla tavoin kuin ennen.
— Ainakin yksi henkilö siellä saisi olla. Joskus sattuukin olemaan, mutta harvemmin.

Kassatyöntekijä Aino Välijoki on myös pannut merkille, että vain harva tarttuu älykärryyn. Hän arvelee sen johtuvan siitäkin, että valtaosalle asiakkaista kauppa on hyvin tuttu, joten navigointiapua ei ainakaan tarvita.

— Isommassa kaupassa älykärry voisi olla tarpeellisempi.

Minulla ei ole edes älykännykkää. Siitä voit päätellä, mitä mieltä niistä (älykärryistä) olen, täräyttää Minna Panuma heti kättelyvaiheessa.

— Yritän kiertää noita hienoja, moderneja laitteita. Varmaan se on sellaisille kivaa, jotka tykkäävät tekniikasta, hän arvelee.

Panuma sanoo kirjoittavansa ostoslistan vanhanaikaisesti paperin ja kynän avustuksella. Hän tietää, miten älykärryt toimivat, mutta ei ole kokenut tarpeelliseksi testata niitä.

Kärryihin kiinnitetyistä tableteista voi jopa etsiä reseptivinkkejä, jos käytävillä kuljeskellessa nälän turruttamat aivot lyövät tyhjää.

— Kohta ei ole enää mitään tavallista, Panuma tuumaa.

Samaan hengenvetoon hän toteaa, että uuteen on pakko sopeutua.

Entä huolestuttaako henkilökunnan syrjäyttäminen teknisillä vimpaimilla?

— Ei, kyllähän henkilökuntaa aina tarvitaan. Enemmän se huolestuttaa, että ihmiset ovat niin riippuvaisia modernista teknologiasta.