Saamelaisnuorten puheenjohtaja ihmettelee Taavitsaisen asuvalintaa ja keskustelutapaa — ”Tapauksessa turhauttavaa on, että kyseessä on kansanedustaja”

Saamelaisvaikutteisten asujen käyttö nousee Suomessa esille tasaisin väliajoin. Tilanne turhauttaa Suomen Saamelaisnuoret ry:n puheenjohtajaa Petra Laitia.

Bigga Aikio esittelee Enontekiön saamelaispuvun kesäversiota.
Bigga Aikio esittelee Enontekiön saamelaispuvun kesäversiota.

Saamelaisvaikutteisten asujen käyttö nousee Suomessa esille tasaisin väliajoin. Tilanne turhauttaa Suomen Saamelaisnuoret ry:n puheenjohtajaa ja City-Sámit ry:n hallituksessa toimivaa Petra Laitia.
Laiti otti blogissaan kantaa mikkeliläisen kansanedustajan Satu Taavitsaisen (sd.) sosiaalisessa mediassa julkaisemaan kuvaan, jossa Taavitsainen esiintyy saamelaisvaikutteisessa vaatteessa.
— Taas kerran on suomalainen pukenut ylleen feikin version saamelaisen kulttuurin näkyvimmästä monumentista, ja käyttää sitä osana omaa identiteettiään, Laiti kirjoitti.
Takavuosina keskustelua on herättänyt muun muassa alppihiihtäjä Tanja Poutiaisen uransa päättäjäisiksi käyttämä asu. Suomea edustanut Carola Miller puolestaan pukeutui Miss Maailma -kilpailussa pilailupuodin lapinpukuun.

Laitin mukaan ongelman ytimessä ei saamelaisen näkökulmasta kuitenkaan ole se, millaisen mekon yksittäinen ihminen pukee yllensä.
— Katsomme tätä keskustelua vuodesta toiseen, ja jokaisella kerralla toistetaan samat asiat ja väännetään samoista oikeuksista. Joudumme kerta toisensa jälkeen selittämään, että kyse on enemmästä kuin pelkästä vaatteesta.
Laitin mukaan Taavitsaisen kohdalla turhauttavaa on, että kyseessä on nimenomaan kansanedustaja.
— Saamelaiset haluaisivat luottaa siihen, että julkisissa viroissa toimivat ihmiset olisivat tietoisia saamelaisten ongelmista ja saamelaisten kohtaamasta syrjinnästä.

Laitin mukaan ei-saamelainen voi pukea ja riisua saamelaisvaikutteisen puvun kokematta kulttuuria koskevia aitoja ongelmia.
— Me, jotka olemme saamelaisia, koemme ihan aitoa syrjintää kulttuurimme takia.
Laiti kertoo kohtaavansa osoittelua ja naureskelua aina, kun hän pukeutuu omaan gáktiinsa eli saamenpukuunsa asuinkaupungissaan Helsingissä. Saamelaisia saatetaan hänen mukaansa myös esimerkiksi haukkua likaisiksi.
— Saamelaisnuorten puheenjohtajana olen huolissani siitä, millaisia määriä vihapuhetta saamelaisia kohtaan on viime aikoina ollut.
Laiti muistuttaa myös, että jokaisen saamelaisen lähipiiriin kuuluu ihminen, joka on elänyt aikaa, jolloin esimerkiksi saamen puhuminen kouluissa on ollut kiellettyä.

Laiti ei pidä Taavitsaisen sosiaalisessa mediassa ja haastatteluissa esittämiä näkemyksiä rakentavana keskusteluna. Hänen mukaansa kansanedustaja ruokkii kommenteillaan stereotypiaa, jossa saamelaiset esitetään vihaisina ja riitaisina.
Laiti ihmettelee myös, että Taavitsainen on luonnehtinut saamen kielen lehtori Outi Länsmania ja saamenkielisen Ylen päällikköä Pirita Näkkäläjärveä ”saamelaisaktivisteiksi” (LS 20.4.)
Myös kansanedustajan saamelaisille osoittamat toiveet ihmetyttävät.
— On todella huolestuttavaa, että kansanedustaja sanoo, että etnisen vähemmistön täytyy olla ystävällinen valtaväestöä kohtaan, että edunvalvontamme pysyisi jollakin tasolla.

Osallistu keskusteluun

Jos haluat kommentoida nimettömänä, voit tehdä sen seuraavasti:
Kirjoita nimimerkkisi Nimi-kenttään, valitse Kommentoin mieluummin vieraana -kenttä ja lisää sähköpostiosoitteesi sähköpostikenttään. Sähköpostiosoite ei näy kommentoinnin yhteydessä. Voit myös kommentoida rekisteröityneenä luomalla tilin Disqus-palveluun tai kirjautumalla kommentointiin esimerkiksi Facebookin tai Twitterin avulla.