Miten olisi esiintymislava Mikkelin torille? — Tältä se voisi näyttää

Esiintymislava on tarkoitus sijoittaa viherkaistaleelle, Raatihuoneenkadun varrelle. Pysäköintiä torille ei ole tulossa.

Suunnittelukilpailun pohjalta on valmistunut neljä erilaista esiintymislavan vaihtoehtoa. Lava sijoittuisi Raatihuoneenkadun puoleiselle viheralueelle.
Suunnittelukilpailun pohjalta on valmistunut neljä erilaista esiintymislavan vaihtoehtoa. Lava sijoittuisi Raatihuoneenkadun puoleiselle viheralueelle.

Mikkelin Hallitustorin maisemaa elävöittää lähitulevaisuudessa uusi esiintymislava, jos alustavat suunnitelmat aikanaan etenevät.
Kaupungin luottamusjohto saa eteensä suunnitelmapaketin, jonka pohjalta on määrä päättää jatkosta, eli ennen kaikkea siitä, rakennetaanko esiintymislava ja millä hinnalla.
Ensi kesäksi uutta lavaa ei ainakaan vielä tule. Päätöksiä odotellaan ensi vuoden syksyllä.

Toiveita torin esiintymislavasta on viritelty eri tahoilta. Nyt kaupungin tekninen johto on koonnut neljä erilaista toteutusvaihtoehtoa.
Suunnitelmia esitellään sekä kaupunkiympäristölautakunnalle että kaupunginhallitukselle, ja jos lähtökohdat tyydyttävät, valmistelu jatkuu investointiohjelman sisällä.
Esiintymislava on tarkoitus sijoittaa torin Raatihuoneenkadun puoleiselle sivulle kaupungintalon eteen niin, että paikka on nurmikon ja koivukujan päällä.
Lava ei ole tulossa torikivetykselle, joka halutaan pitää avoimena.

Esiintymislavan kustannusarvio liikkuu 200 000 euron ja 1,5 miljoonan euron välillä.

Aivan helppoa esiintymislavan sijoittaminen torimiljööseen ei ole, sillä pysyvän ja kiinteän rakenteen on asetuttava kaupunkikuvaan ja arkkitehtoniseen ilmeeseen.
Kaupunki on käynyt neuvottelut ely-keskuksen ja Museoviraston kanssa. Torilla ja kaupunkikeskustalla on rakennushistoriallisia, historiallisia ja ympäristöllisiä arvoja.
Tori pidetään luonteeltaan avoimena ja vieläpä niin, että paraatit mahtuvat kääntyilemään torikivetyksellä.

Ei prameaa mutta ei kuormalavojakaan

Esiintymislavan suunnittelusta kaupunki järjesti puitesopimuskilpailun, jonka voitti Ramboll Oy.
Tekninen johtaja Jouni Riihelä ei vielä ennakoi jatkoa ennen kuin luottamusjohto on ottanut kantaa asiaan.
Kesken ovat myös arviot siitä, mitä esiintymislava maksaa. Riihelän mukaan talouskeskustelu edellyttää realismia.
Uuden lavan tulee olla riittävän näyttävä. Aivan huippuratkaisuihin kaupungilla ei kuitenkaan ole varaa, mutta mitään karvalakkiversiotakaan ei torimaisemaan haluta muutamalla tonnilla rakentaa.
Riihelän mukaan hintahaarukka on vielä väljä. Esiintymislavan kustannusarvio liikkuu 200 000 euron ja 1,5 miljoonan euron välillä.

Lavan lisäksi torille suunnitellaan lapsille uutta aluetta.
Lavan ja toripaviljongin tuntumaan kaavaillaan leikki- ja kiipeilytelineitä sekä uudenlaista valaistusta.

Terrorismiuhka rajoittaa toriautoilua

Mikkelin tekninen toimi ei kannata Hallitustorin pintapysäköintiä.
Esitys pysäköinnin palauttamisesta torille lähti liikkeelle perussuomalaisten valtuustoryhmän aloitteesta.
Esityksen mukaan torilla ja sen läheisyydessä tulisi sallia lyhytaikainen pysäköinti. Perusteluna on aloitteen mukaan se, että pysäköinnin poistaminen torilta on hiljentänyt torin kauppaa.
Asumisen ja toimintaympäristön palvelualueen mukaan pysäköinti ei enää kuulu Mikkelin torin nykypäivään, eikä torilla paikoitusta sallita.

Tori on nykyisin järjestelty toiminnoiltaan niin, että pysäköintitilaa ei ole erotettavissa. Lisäksi torin kivetys halutaan pitää kunnossa sekä estää roskaantuminen ja todennäköinen luvaton ajoneuvoliikenne.
Toriautoilun rajoittamista on perusteltu myös viime aikoina kulkuneuvoilla tehdyillä terrori-iskuilla.

Myös Mikkelissä on viranomaisten kanssa käyty läpi tilannetta ja päädytty siihen, että kaupunki on hankkinut raskaita ajoneuvoesteitä.
Torille pääsee ajamaan neljältä suunnalta. Esteet ovat kaupungin varastossa.
Jos viranomainen katsoo, että jossakin tapahtumassa on olemassa turvallisuusriski, reitit suljetaan esteillä.

Liikennesuunnittelu tutki myös vinopysäköinnin mahdollisuutta Maaherrankadulla, mutta arvioi, että katu on liian kapea vinoparkkiin.
Maaherrankadun puolella myös halutaan säilyttää turistibussien pysäköinti.

Kommentoi artikkelia

Jos haluat kommentoida nimettömänä, voit tehdä sen seuraavasti:
Kirjoita nimimerkkisi Nimi-kenttään, valitse Kommentoin mieluummin vieraana -kenttä ja lisää sähköpostiosoitteesi sähköpostikenttään. Sähköpostiosoite ei näy kommentoinnin yhteydessä. Voit myös kommentoida rekisteröityneenä luomalla tilin Disqus-palveluun tai kirjautumalla kommentointiin esimerkiksi Facebookin tai Twitterin avulla.