Sauvakävely täyttää 20 vuotta — mikkeliläinen fysioterapeutti antaa vinkit harrastuksen aloittamiseen

Vuonna 1997 mäntyharjulainen Exel toi markkinoille ensimmäiset kävelysauvansa. Ovatko suomalaiset oppineet lajin kahdessa vuosikymmenessä?

Mari Koukkula

Sauvakävely täyttää 20 vuotta — mikkeliläinen fysioterapeutti antaa vinkit harrastuksen aloittamiseen

Sauvakävely viettää 20-vuotispäiviään. Vuonna 1997 mäntyharjulainen Exel toi markkinoille ensimmäiset kävelysauvansa. Ovatko suomalaiset oppineet lajin kahdessa vuosikymmenessä?
Mikkeliläinen fysioterapeutti Janina Marttiin saa aina silloin tällöin vastaanotolleen asiakkaita, jotka ovat sauvakävelleet itsensä kipeiksi.
— Jos aikoo ottaa sauvakävelyn liikuntamuodoksi, kannattaa opetella tekniikka kunnolla.
Lajia Marttiin luonnehtii pehmeäksi, mutta väärillä tottumuksilla on mahdollista saada lihaksensa kipeiksi. Toisaalta harjoitus voi heikon tekniikan vuoksi jäädä tehottomaksi.
Fysioterapeutti Marttiin työskentelee myös fysitrainerina, jonka työhön kuuluu muun muassa asiakkaiden yksilöllinen ohjaus eri liikuntalajeihin.
— Myös seurojen järjestämissä sauvakävelykouluissa ja tapahtumissa voi oppia lajin turvalliset perusteet.

Yksi usein tehdyistä virheistä on sauvojen vieminen liian eteen. Tällöin sauvakävelyllä voidaan pahentaa hartioiden jännitystä. Oikein tehtynä sauvakävely vähentää ylävartalon jännitystiloja.
Toinen virhe on tehoton sauvojen käyttö. Mikäli sauvoja vain roikotetaan mukana, työntö jää tekemättä. Harjoitus on silloin tehoton.
Kolmas virhe on kävellä liian kovilla alustoilla. Tärähdykset saattavat kipeyttää olka- ja kyynärniveliä sauvojen asfalttitossuista huolimatta.
Oikean pituiset sauvat ovat myös tärkeät.
— Urheiluliikkeet osaavat mitoittaa sauvat oikein, Marttiin vinkkaa.
Mikkelin Intersport-kauppias Juho Saranki sanoo, että sauvan oikea mitta ei voi perustua pelkästään henkilön pituuden huomioiviin nyrkkisääntöihin. Vartalon mittasuhteissa on yksilöllisiä eroja.
— Sauvan ollessa rentona kädessä kyynärpään tulisi muodostaa 90 asteen kulma. Tämä tarkistetaan erikoisliikkeessä, Saranki sanoo.
Huomiota kannattaa kiinnittää myös sopiviin kenkiin. Omalle jalalle oikein tukea antava kävely- tai juoksutossu toimii myös sauvakävelyssä.

Mari Koukkula

Sauvakävely sopii Marttiinin mukaan hyvin myös välilajiksi, kun tavoitteena on esimerkiksi aloittaa juoksuharrastus. Sauvakävely antaa kävelyä tehokkaammin treeniä sydän- ja verenkiertoelimistölle eli se on lähinnä aerobista harjoittelua.
Työtä sauvakävelyssä tekevät lähes kaikki vartalon suuret lihasryhmät, mutta se ei yksin riitä lihaskunnon parantamiseen.
— Sillä voidaan ylläpitää lihaskuntoa. Sauvakävelyn lisäksi olisi hyödyllistä harrastaa kotijumppaa tai kuntosaliliikuntaa.
Sauvakävely on joskus ollut mummolajin maineessa. Marttiinin mukaan vastahakoista asennetta tapaa yhä lähinnä miehillä.
— Kun sitten käydään tekemässä vähän napakampi sauvakävelytreeni, yleensä epäilevämpikin asiakas huomaa lajin hyväksi.

Osallistu keskusteluun

Jos haluat kommentoida nimettömänä, voit tehdä sen seuraavasti:
Kirjoita nimimerkkisi Nimi-kenttään, valitse Kommentoin mieluummin vieraana -kenttä ja lisää sähköpostiosoitteesi sähköpostikenttään. Sähköpostiosoite ei näy kommentoinnin yhteydessä. Voit myös kommentoida rekisteröityneenä luomalla tilin Disqus-palveluun tai kirjautumalla kommentointiin esimerkiksi Facebookin tai Twitterin avulla.