Jalkaterapeutin ohjeet: Näin pidät huolta jaloistasi

Jalkojen hyvinvointi on tärkeä osa koko kehon hyvinvointia. Jalkaterapeutti antaa vinkit, kuinka omista jaloistaan voi pitää hyvää huolta arjen hulinassa.

Antti Varonen

Jalkaterapeutti Anna Reinikaisen työhön kuuluu jalkojen hoitojen lisäksi alaraajojen toiminnan tutkimista. Jos jaloissa on ongelmia, voi hän ohjeistaa tekemään yksilöllisiä harjoitteita, jotka ehkäisevät virheasentojen pahenemisen. Vaihtoehtona on myös yksilölliset tukipohjalliset, joiden avulla voidaan saada esimerkiksi madaltuneista jalkojen kaarirakenteista kärsivä jalkaterä parempaan asentoon.
Jalkaterapeutti Anna Reinikaisen työhön kuuluu jalkojen hoitojen lisäksi alaraajojen toiminnan tutkimista. Jos jaloissa on ongelmia, voi hän ohjeistaa tekemään yksilöllisiä harjoitteita, jotka ehkäisevät virheasentojen pahenemisen. Vaihtoehtona on myös yksilölliset tukipohjalliset, joiden avulla voidaan saada esimerkiksi madaltuneista jalkojen kaarirakenteista kärsivä jalkaterä parempaan asentoon.

Käytämme jalkojamme suuren osan elämästämme. Moni ei osaa ajatella, että jalkojen hyvinvointi vaikuttaa kokonaisvaltaisesti koko kehoon. Jalat kannattelevat kehoamme, joten jos niissä ilmenee ongelmia, on helposti koko keho pulassa.
– Jalat ovat tärkeä osa kehoamme ja niistä on pidettävä hyvää huolta, kertoo savonlinnalaisen Jalkaterapiakeskus Orthopodon jalkaterapeutti Anna Reinikainen.
Jalkojen hyvinvointiin vaikuttavat monet tekijät. Valitettavan usein jaloista unohdetaan pitää huolta. Ainoa asia mitä muistetaan, on sukkien käyttäminen.
– Monet naiset, mutta myös miehet, käyttävät valtavia määriä rahaan kosmetiikkaan ja hiuksiin, mutta jalkojen hoitoon ja hyvinvointiin ei panosteta.

Jalkoja voi hoivata ja huoltaa myös itse, eikä aina ole pakko lähteä ammattilaisen luo jalkahoitoon.
On hyvä lähteä liikkeelle arkisista asioista, kuten kengistä.
– Kenkien tulee olla sopivan kokoiset ja käyttötarkoituksen mukaiset. Huonoilla farkuilla ei voi ehkä pilata terveyttä, mutta huonoilla ja epäsopivilla kengillä voi.
Vääränkokoiset jalkineet voivat aiheuttaa jaloille jopa pysyviä virheasentoja. On tärkeää myös muistaa pitää juostessa ja kävelyllä siihen suunniteltuja kenkiä, ja jättää korkokengät vain juhliin tai harvemmin käytettäviksi.
– Monet naiset pilaavat jalkansa jatkuvalla korkokengillä kävelyllä. Se ei ole hyväksi.

Jalkojen hoito on jalkaterapeutti Reinikaisen mukaan perusterveydenhoitoa, ei kauneudenhoitoa, kuten monet ajattelevat.
Hyvin kenkien ohella jalkojen huolenpidossa on hyvä ottaa huomioon hygienia, jalkojen rasvaus kynsien hoito ja liikunta.
Jalkoja täytyy pestä ja rasvata säännöllisesti. Jalkakylpyjä ei tarvita, vaan pesu vedellä riittää. Huolellinen kuivaus on tärkeää. Jos varpaiden väliin jää vettä, voi ne hautua, jonka seurauksena iho menee helposti rikki.
– Pahimmillaan rikki menneeseen varpaanväliin voi hyökätä bakteereja, jotka aiheuttavat vakaviakin tulehdussairauksia, kuten ruusun.
Hoidetut jalat, puhtaat sekä mukavat sukat ja hyvät kengät edistävät hyvinvointia.
Erityisesti istumatyötä tekevien on hyvä tehdä päivittäin jalan pieniä lihaksia aktivoivia liikkeitä, kuten varpailleen nousua ja varpaiden harottelua.
– Monelle aikuiselle on nykyään hankalaa seisoa muutamaa sekuntia kauempaa yhdellä jalalla. Se on hyvä harjoitus jaloille.

Jos itsehoito ei tuo jaloille apua, ammattilaisen luo on hyvä suunnata, ennen kuin ongelma on liian suuri.
– Valitettavan usein asiakkaat tulevat hakemaan meiltä apua vasta, kun jo johonkin sattuu. Jalkaterien tai nilkkojen kipu voi helposti muuttua polvi- tai lonkkasäryksi.
Jalkojen hoidossa on tärkeää muistaa, että jokainen on yksilö. Toisen jalat voivat hyvin vähäisellä hoidolla, kun taas toisen jalat vaativat enemmän.

Osallistu keskusteluun

Länsi-Savo