Kello mukaan ensi vuonna Saimaalla lossille pyrkiessä — Esitys aikatauluista "tyrmistyttää"

Puumalan kunnanjohtaja odottaa vastustavia kannanottoja muualtakin.

Vesa Vuorela

Lossien liikennöintisopimukset päättyvät tänä vuonna, ja samassa yhteydessä viranomainen aikoo muuttaa palvelutasoja.
Lossien liikennöintisopimukset päättyvät tänä vuonna, ja samassa yhteydessä viranomainen aikoo muuttaa palvelutasoja.

Valtion suunnitelmaa siirtää kaikki Saimaan lossit aikataulun mukaiseen liikenteeseen ei alueella purematta niellä.

— Kyseessä olisi tyrmistyttävä palvelutason heikennys meillä Puumalassa. Odotan tähän asiaan rajat ylittävää edunvalvontaa, sanoo Puumalan vs. kunnanjohtaja Niina Kuuva.

Puumalassa palvelutasoa koskevat esitykset koskevat kolmea lauttapaikkaa: Hätinvirtaa, Rongonsalmea ja Kietävälänsalmea.

Kunta otti äskettäin vastustavan kannan Liikenneviraston aikeeseen vaihtaa Kietävälänsalmen lautta kantavuudeltaan keveämpään. Muualla Saimaalla lauttaliikenteestä vastaa Varsinais-Suomen ely-keskus, joka vuorostaan nyt pyytää kuntien lausuntoja aikataulutukseen.

Ely-keskus suunnittelee Saimaan 10 lossin siirtyvän aikataulun mukaiseen liikenteeseen vuoden 2020 alusta.

Kaavaillut vuorovälit vaihtelevat liikennepaikoittain.

Esimerkiksi Puumalan Hätinvirralla vuorot kulkisivat 15 minuutin välein, eli molemmilta rannoilta lähtisi neljä kyytiä tunnissa. Liikenteeltään hiljaisemmalla Rongonsalmella vuoroväli olisi 30 minuuttia.

— Etenkin Hätinvirran tapauksessa muutos hankaloittaisi Lintusalon saariston asukkaiden elämää ja yritystoimintaa, sanoo Kuuva.

Perusteena lauttojen puolityhjyys

Aikatauluun siirtymistä perustellaan taloudellisilla säästöillä ja etenkin ympäristösyillä.

Itä-Savon haastattelema ely-keskuksen tieinsinööri Tapani Jaakkola sanoo, että ilman aikataulua ajettaessa lautat jäävät usein vajaiksi.

Ely arvioi, että aikatauluun siirtyminen voi olla myös tienkäyttäjän etu, kun tämä etukäteen tietää, milloin lossi lähtee.

Kuuva toteaa, ettei täsmääminen päde matkailijoihin, koska näillä ei ole yleensä tietoa aikatauluista. Ympäristöhyöty saattaa hävitä, jos jonoissa seisotetaan autoa tyhjäkäynnillä.

Hänen mielestään etenkin kesän vilkas liikenne puoltaa nykyistä käytäntöä.

— Jos aikatauluihin siirrytään ja jos lossille on menossa puutavaralastissa oleva rekka, vuorolle ei silloin oteta muita autoja, ja odotus voi venyä puoleen tuntiin. Hätinvirralla lisäksi puutavarauitot voivat keskeyttää liikenteen.

Kuuvan mukaan aikatauluun laittamista on menneinä vuosina kokeiltu, eivätkä kokemukset olleet myönteisiä